Education and emancipation in the thought and practice of scholars of Southern Italy (1861-1947)

Authors

  • Brunella Serpe Dipartimento di Matematica e Informatica, Università della Calabria

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14656

Keywords:

illiteracy, Southern Italy, history of adult education, scholars of Southern Italy, emancipation

Abstract

Following Italian Unification in 1861 saw the birth of the “Southern Question”, which in fact encompassed a number of questions, first and foremost, that of education. Indeed, the pervasive ignorance, as decried by scholars of Southern Italy, represented a clear obstacle to the social and cultural emancipation of the Mezzogiorno, making it necessary to seek the enactment of suitable laws that would ensure the universal provision of schooling, especially in those areas where illiteracy was highest. Numerous ministerial enquiries, together with research carried out by intellectuals and philanthropists in many communities of the Mezzogiorno, gave rise to an intense debate on the real nature of the Southern Question, highlighting the centrality of the fight against illiteracy. By the first decade of the twentieth century, the state had also begun to address the issue of adult illiteracy, and numerous initiatives to tackle this problem were undertaken by philanthropic associations and individuals involved in education.

 

References

Barausse, A., & D’Alessio M. (Eds.) (2018). Processi di scolarizzazione e paesaggio rurale in Italia tra Otto e Novecento. Pensa MultiMedia.

Bertoni Jovine, D. (1975). La scuola italiana dal 1870 ai giorni nostri. Editori Riuniti.

Cassano, F. (2021). Il pensiero meridiano. Laterza.

Cingari, G. (1992). Il dibattito meridionalistico nell’ultimo quarantennio. In G. Genovesi & G. Trebisacce (Eds.). Mezzogiorno Scuola Educazione dal 1945 ad oggi (pp. 11-24). Jonia.

Cipolla, C. M. (1969). Literacy and Development in the West. Penguin Books.

Colaci, A. M. & Serpe, B. (Eds.). (2020). Mezzogiorno Scuola Educazione. Persistenze e innovazioni (1900- 1960). Pensa MultiMedia.

Compagna, F. (1965). La questione meridionale. Il problema delle due Italie. Edindustria Editoriale.

Corradini, C. (1910). Relazione presentata a S.E. il Ministro della Pubblica Istruzione dal Direttore Generale per la istruzione primaria e popolare dott. Camillo Corradini. Tip. Operaia Romana Cooperativa.

De Rosa, G. & Cestaro, A. (Eds.). (1970). La questione meridionale. Antologia di scritti e documenti. Ferraro.

Fortunato, G. (1912). Le due Italie. La questione meridionale. Libreria della Voce.

Isnardi, G. (1965). Frontiera calabrese. Edizioni Scientifiche Italiane.

Meda, J. (2018). “Invisible Schools”. The public image of rural schools in Southern Italy in photographic inquiries and photo-reportages (1925-55). In Comas Rubí F. & del Mar del Pozo Andrés M. (Eds.). Fotografía, propaganda y educación. Historia y Memoria de la Educación. 8, 347-396.

Meda, J. (2020). The “Agony of the School” in Southern Italy in the Images of Italian Photojournalists, 1940s– 1950s. In Priem K., Hendel G. & Naggar C. (Eds.). They did not stop at Eboli UNESCO and the Campaign against Illiteracy in a Reportage by David “Chim” Seymour and Carlo Levi (1950). Appearances – Studies in Visual Research, 1, 198-220.

Ministero Pubblica Istruzione (1865). Sulle condizioni della pubblica istruzione del Regno d’Italia. Relazione generale presentata al Ministro dal Consiglio superiore di Torino. Stamperia Reale.

Ministero Pubblica Istruzione (1878). Sull’obbligo della istruzione elementare nel Regno d’Italia. Attuazione della legge 15 luglio 1877. Tip. Eredi Botta.

Salvemini, G. (1955). La scuola popolare in provincia di Reggio Calabria. In Salvemini G., Scritti sulla questione meridionale (1896-1955). Einaudi.

Serpe, B. (2004). La Calabria e l’opera dell’ANIMI. Per una storia dell’istruzione in Calabria. Jonia.

Serpe, B. (2007). L’ANIMI: una storia per immagini. Nuovo Bollettino CIRSE. 1-2, 33-42.

Serpe, B. (2017). Appunti di una maestra durante la Grande Guerra: il diario di Lina Sarri (1916-1918). In Serpe B. (Ed.). Scuola Infanzia e Grande Guerra (pp. 97-107). EDUCatt.

Stizzo, F. (2012). Discrasie e opportunità di un intervento filantropico a favore dell’infanzia nel Mezzogiorno d’Italia nei primi anni del Novecento. Nuovo Bollettino CIRSE. 2, 151-158.

SVIMEZ (1961a), Cento anni di statistiche sulle regioni d’Italia. SVIMEZ.

SVIMEZ (1961b), Un secolo di statistiche italiane. Nord e Sud 1861-1961. SVIMEZ.

Trebisacce, N. (2004). Scuola e Mezzogiorno prima e dopo l’Unità. Jonia.

Villari, P. (1878). Le Lettere meridionali ed altri scritti sulla questione sociale in Italia. Le Monnier.

Villari, P. (1872). La scuola e la questione sociale in Italia. Le Monnier.

Villari, P. (1866). Di chi è la colpa? O sia, la pace e la guerra. Politecnico.

Villari, R. (Ed.). (1961). Il Sud nella storia d’Italia. Antologia della questione meridionale. Laterza.

Vincent, D. (2000). The Rise of Mass Literacy. Reading and writing in modern Europe. Polity.

Volpicelli, L. (1962). Dopo l’analfabetismo. Vito Bianco.

Zanotti Bianco, U. (1964). Meridione e meridionalisti. Collezione Meridionale Editrice.

Zanotti Bianco, U. (1926). La Basilicata. Inchiesta sulle condizioni dell’infanzia in Italia promossa dalla Unione Italiana di Assistenza all’Infanzia. Collezione Meridionale Editrice.

Downloads

Published

2022-06-29

How to Cite

Serpe, B. (2022). Education and emancipation in the thought and practice of scholars of Southern Italy (1861-1947). Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 17(1), 53–64. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14656

Issue

Section

Articles