Turin 1893-1906. Early experiments for the creation of libraries for children

Authors

  • Francesca Davida Pizzigoni Istituto Nazionale di Documentazione, Innovazione e Ricerca Educativa

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11839

Keywords:

childrenìs literature, children's libraries, circulating libreries, innovative experimentation, Turin

Abstract

The early twentieth century initiatives promoted by Clara Cavalieri Archivolti in Ferrara (later transferred to Bologna) and by the Consortium of Popular Libraries in Milan are well known as part of the birth of the first libraries intended for young audiences. Indeed about ten years earlier, a systematic project was promoted by the City of Turin that experiments the opening of five "circulating municipal school libraries". They differed from the multiple realities of popular libraries and were routed towards a concept of collection designed specifically for children and young people, open to home loan. Also different from school libraries, the Turin experiments were started in 1898 and continued with mixed success until 1906 when they intersect with the reality of the Provincial Consortium for Free Libraries in Elementary Schools. The article traces this early Turin experience, illustrating its specificities and placing it in the contemporary context.

 

References

Alovisio, S. (2016). La scuola dove si vede: cinema ed educazione nell'Italia del primo Novecento. Torino: Kaplan.

Ambrosini, A. (1906). Istruzione pubblica. Relazione del direttore generale delle scuole comunali. Torino: Vassallo.

Chiappini, A. (1990). L'impresa bibliografica e bibliotecaria di Clara Archivolti Cavalieri «colta e magnifica donna». In Biblioteche oggi, 4, pp. 471-478.

Chilovi D. (1903), Le librerie ambulanti. In Nuova Antologia, 63, pp. 463-480.

Fabietti, E. (1916). Che cosa è una Biblioteca Popolare moderna. Milano: Federazione Italiana delle Biblioteche Popolari.

Facchini, S. (1898). La Biblioteca scolastica circolante. In Direzione generale delle scuole (cur.), Questioni pedagogiche e didattiche trattate da insegnanti delle scuole municipali di Torino (pp. 151-156). Torino: Roux Frassati.

Fiore, M. (2005a). Clara Cavalieri Archivolti: un progetto a favore delle biblioteche scolastiche e della lettura per l’infanzia. Verona: Zetadue.

Fiore, M. (2005b). La storia delle biblioteche scolastiche in Italia: dall’Unità ai nostri giorni. Analisi storico-normativa delle leggi e delle iniziative sulle biblioteche scolastiche italiane. Verona: Zetadue.

Garelli, V. (1870). Delle biblioteche circolanti nei Comuni rurali. Torino: Moreno.

Geisser, A. (1893). Deve Torino avere una Biblioteca pubblica circolante? Esempi altrui e aspirazioni nostre. Torino: Tip. Artigianelli.

Lombello, L. (2006), Dalle «Bibliotechine di classe» alla biblioteca scolastica nella rete nazionali. In History of Education & Children’s Literature, I, 2, pp. 249-281.

Monge, D. (2014). Alberto Geisser e le biblioteche circolanti [corso di formazione rivolto al personale delle Biblioteche civiche torinesi].

Ottino, L. (1951). Le scuole comunali di Torino prima del loro passaggio allo Stato. Torino: Gambino.

Puccini, F. (1890). Sull’istituzione delle biblioteche scolastiche in Italia. [Livorno]: Meucci.

Viecca, G.I. (1898). Biblioteca circolante del civico compartimento Monviso. Torino: Vaccarino.

Published

2021-06-28

How to Cite

Pizzigoni, F. D. (2021). Turin 1893-1906. Early experiments for the creation of libraries for children. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 16(1), 191–204. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11839

Issue

Section

Articles