Relational training and reality shock: The University dialogues with educational context
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14667Keywords:
educational relations, context analysis, dialogue, educational reflection, narrativeAbstract
The article analyzes the washing up phenomenon. In line with the methodological approach, the epistemological background is of a hermeneutic type and refers to an Interpretative Pedagogy. In this theoretical context, narration - and in particular self-narration - is identified as the main educational strategy allowing to integrate cognition and emotion. Therefore, reference is made to a concept of education as a multi-relational, multi-component and multi-directional transformative process.
References
Arioli, A. (2017). Cogliere l'invisibile. L'osservazione come pratica di inclusione. In A. Arioli, A. Ponzellini, G. Rota (Eds.), Sedeva presso il pozzo. Sussidio per insegnanti di religione della scuola dell'infanzia (pp. 13-45). Ancora Edizioni.
Arnkil, T. E., & Seikkula, J. (2013). Metodi dialogici nel lavoro di rete. Erickson.
Baldacci, M. (2008). La dimensione emozionale nel curricolo. L’educazione affettiva razionale nella scuola. FrancoAngeli.
Baldacci, M. (2014). Per un’idea di scuola. Istruzione, lavoro e democrazia. FrancoAngeli.
Bastianoni, P., Ciriello, M., & Fucili, A. M. (Eds.) (2016). Comuni_care in comunità per minori. Junior.
Becciu, M., & Colasanti, A.R. (2003). La promozione delle capacità personali. Teoria e prassi. Istituto Salesiano Pio XI.
Bertolini, P. (2005). Ad armi pari. La pedagogia a confronto con le altre scienze sociali. UTET.
Boffo, V., Falconi, S., & Zappaterra, T. (2012). Per una formazione al lavoro. Le sfide della disabilità adulta. Firenze University Press.
Bondioli, A. (2017). Come formare educatori e educatrici di infanzia 0-6, Pedagogia oggi, 2, 59-73.
Bowlby, J. (1989). Una base sicura. Raffaello Cortina Editore.
Bruner, J. (2015). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola. Feltrinelli.
Bruzzone, D. (2018). Benessere emotivo e ricerca di senso nei contesti lavorativi: percorsi di formazione attraverso il cinema. In L. Fabbri (Ed.), Educare gli affetti. Studi in onore di Bruno Rossi (pp. 126-139). Armando.
Catarsi, E. (2008). Educazione familiare e autobiografie genitoriali. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 1, 5-18. https://doi.org/10.13128/RIEF-3069
Chen, J. (2016). Understanding teacher emotions: the development of a teacher emotion inventory. Teaching and Teacher Education, 55, 68-77. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.01.001
Cunti, A. (2019). Relazioni ed emozione nella costruzione della professionalità docente, Pedagogia oggi, 1, 525-539.
Day, C. (2011). New understandings of teacher’s work: Emotions and educational change. Springer.
Demetrio, D. (1996). Raccontarsi. Raffaello Cortina Editore.
Lipani, S. (2015). Strategie, metodi e finalità nella relazione educativa. Scienze e Ricerche, 6, 36-41.
Lodigiani, R., & Vesan, P.V. (2017). Le Youth Bank e le sfide dell’empowerment giovanile. In F. Maino & M. Ferrera (Eds.). Terzo Rapporto sul secondo welfare in Italia 2017 (pp- 43-64). Centro di Ricerca e Documentazione Luigi Einaudi.
Mezirow J. (2003). Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza ed il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Raffaello Cortina.
Onofrio, D., Caselli, M.C., & Ferri, R. (2019). Lo sviluppo lessicale nei bambini bilingui di età prescolare. Psicologia clinica dello sviluppo, 1, 27-48.
Riva, M.G. (2021), La consulenza pedagogica. Una pratica sapiente tra specifico pedagogico e connessione dei saperi. FrancoAngeli.
Silva, C. (2016), Educazione e cura dell’infanzia nell’Unione Europea. Edizioni ETS.
Striano, M. (2012). Riflessione e riflessività. In C. Rivoltella & G. Rossi (Eds.). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante (pp. 349-362). La Scuola.
Striano, M. (2017). Dewey, l’etica della democrazia e l’impegno per lo sviluppo umano e sociale, prospettive pedagogiche. In M. Fiorucci & G. Lopez (Eds.), John Dewey e la pedagogia democratica del ‘900 (pp. 77-98). Roma TrE-Press.
Striano, M. (2017). Dimensioni e prospettive della ricerca educativa negli scenari di Horizon 2020. Nuova Secondaria Ricerca, 9, 99-115.
Vadilonga, F. (2011). Il disagio nei bambini adottati. Minori giustizia, 4, 64-75.
Valtolina, G.G. (2012). Gruppi di supporto alla genitorialità per genitori italiani e stranieri nella scuola dell’infanzia. Analisi di un’esperienza. Psicologia clinica dello sviluppo, 2, 441-460.
Veenman, S. (1984). Perceived Problems of Beginner Teachers. Review of Educational Research, 54, 143-178.
Winnicott, D. W. (2014). Psicoanalisi dello sviluppo. Brani scelti. Armando Editore.
Zonca, P. (2021). Non si può mostrare tutto: impliciti e “assenze” nella documentazione pedagogica nei servizi per la prima infanzia. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 11(1), 259-276. https://doi.org/10.30557/MT00167
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paola Bastianoni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.