Educate to the future. Irony in complexity times

Authors

  • Chiara Carletti Università degli Studi di Firenze http://orcid.org/0000-0002-5098-4496

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11737

Keywords:

education, complexity, change, irony, meta-cognition

Abstract

The paper re-evaluates, in the light of the socio-economic, cultural, political and health transformations of recent months, the importance of an education that teaches how to deal with change, through the adoption of new paradigms of thought capable of reading and understanding complexity. This is an essential challenge that can only be met by restoring centrality to education. It is necessary to start again from the idea of a new project of man and citizen that is able to open up to the future and unexpected, therefore to relate to what he does not know, starting from the questioning of himself. Irony in this sense represents an important pedagogical and formative category to inhabit postmodernism, which requires the subject to have a global and complex vision of the problems in order to reach new horizons of awareness.

References

Bauman, Z. (2011). Modernità liquida. Roma-Bari: Laterza.

Bertin, G.M. (1976). Educazione al “cambiamento”. Firenze: La Nuova Italia.

Bruner, J. (1997). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola. Milano: Feltrinelli. Opera originale, The culture of education, Cambridge: Harvard University Press, 1996.

Cambi, F. (2006). Abitare il disincanto. Una pedagogia per il postmoderno. Torino: Utet.

Cambi, F. (2010). La cura di sé come processo formativo. Roma-Bari: Laterza.

Cambi, F. & Giambalvo, E. (a cura di), (2008). Formarsi nell’ironia. Un modello postmoderno. Palermo: Sellerio.

Cambi, F. & Orefice, P. (a cura di) (1997). Fondamenti teorici del processo formativo. Napoli: Liguori.

Cambi, F., et al. (1991). Complessità, pedagogia critica, educazione democratica. Firenze: La Nuova Italia.

Ceruti, M. (2018). Il tempo della complessità. Milano: Raffaello Cortina.

Demetrio, D. (2009). L’educazione non è finita. Milano: Raffaello Cortina.

Foucault, M. (2014). La cura di sé. Storia della sessualità 3. Milano: Feltrinelli

Goleman, D. & Senge, P. (2016). A scuola di futuro. Per un’educazione realmente moderna. Milano: Rizzoli.

Lyotard, F.J. (2014). La condizione postmoderna. Rapporto sul sapere. Milano: Feltrinelli. Opera originale, La condi-tion postmoderne, Paris: Les Èditions de Minuit, 1979.

Lopez, A. G. (2004). Empowerment e pedagogia della salute. Beri: Progedit.

Madrussan, E. (2018) (a cura di). Il riso tra formazione, letteratura, comunicazione. Pavia: Ibis.

Morin, E. (2012a). La Via. Per l'avvenire dell'umanità. Milano: Raffaello Cortina.

Morin, E. (2012b). Pensare la complessità. Per un umanesimo planetario. Saggi critici e dialoghi di Edgar Morin con Gustavo Zagrebelsky e Gianni Vattimo. Milano: Mimesis.

Morin, E. (2017). La sfida della complessità. Firenze: Le Lettere.

Morin, E. (2020). Cambiamo strada. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2019). Aver cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.

Nussbaum, M. (2006). Coltivare l’umanità. Roma: Carocci.

Nussbaum, M. (2011). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.

Nussbaum, M. (2012). Creare capacità. Bologna: il Mulino.

Rorty, R. (1986). La filosofia e lo specchio della natura. Milano: Bompiani.

Rorty, R. (1989). La filosofia dopo la filosofia. Roma-Bari: Laterza.

Russo Cardona, T. (2017). Le peripezie dell’ironia. Sull’arte del rovesciamento discorsivo. Meltemi: Milano.

Santi, M. (2019). “Problem solving collaborative e Philosophy for Children. Una proposta ‘oltre’ la competenza, tra complex thinking e capability approach”, Scuola Democratica, 1, 83-102.

Ward, C. (2008), L’educazione incidentale. Milano: Elèuthera.

Published

2021-06-28

How to Cite

Carletti, C. (2021). Educate to the future. Irony in complexity times. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 16(1), 217–227. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11737

Issue

Section

Articles