Human aspects of emergency. Pedagogical / educational implications.

Authors

  • Maria Vittoria Isidori

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2683

Keywords:

education, emergency, post-emergency, emotional capital, reconstruction

Abstract

One cannot speak in a pedagogical/educational key of emergency and post emergency without referring to the always potentially traumatic nature of the state of crisis resulting from these conditions and without directing attention to their most intimate and human aspect: emotions, feelings and affections. The so-called emotional capital - generating and nourishing political, social and moral values in a community - is now accredited, from the scientific and humanistic point of view, as one of the main levers of socio-educative reconstruction in contexts of fragility.

References

American Psychiatric Association (2000). Manuale Diagnostico e Statistico dei Disturbi Mentali. Quarta Edizione Rivista, (Trad. it.). (2001). Milano: Masson.

Andolfi M., Angelo C., De Nichilo M. (a cura di). (1996). Sentimenti e sistemi, Mila-no: Raffaele Cortina.

Boffo V.(a cura di). (2006). La cura in pedagogia, Bologna: Clueb.

Bibliografia

American Psychiatric Association (2000). Manuale Diagnostico e Statistico dei Disturbi Men-tali. Quarta Edizione Rivista, (Trad. it.). (2001). Milano: Masson.

Andolfi, M., Angelo, C., & de Nichilo, M. (a cura di). (1996). Sentimenti e sistemi. Mi-lano: Raffaele Cortina.

Boffo, V.(a cura di). (2006). La cura in pedagogia. Bologna: Clueb.

Bonomi, C., Borgogno, F. (2001). La catastrofe e i suoi simboli: il contributo di Sandor Ferenczi alla teoria psicoanalitica del trauma. Torino: UTET.

Cambi, F. (1996). Mente e affetti nell’educazione contemporanea. Roma: Armando edito-re.

Cambi, F. (1998). Nel conflitto delle emozioni. Prospettive pedagogiche. Roma: Armando editore.

Cambi, F. (2010). La cura di sé come processo formativo. Roma-Bari: Laterza.

Cambi, F. (2011). Per una pedagogia del corpo, oggi. Tra dialettica, ecologia e cura di sé. In A. Mariani [a cura di], La corporeità: il contributo delle scienze umane. Humana Men-te, Numero 14- Luglio 2010, Pisa: Edizioni ETS.

Canestrari, R. (1984). Psicologia generale e dello sviluppo. Bologna: Clueb.

Caretti, V., Craparo G. (a cura di). (2008). Trauma e Psicopatologia. Roma: Astrolabio.

Contini ,M.(2002). La comunicazione intersoggettiva tra solitudini e globalizzazione. Firen-ze: La Nuova Italia.

Corsi, M., Stramaglia, M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative familiari. Roma, Armando.

Crocq,L. (1993). Le trauma et ses mythes. Psychologie Médicale, tome 25, N° 10 ; 992-999, 1993.

Croq, L. (1999). Les traumatismes psychiques de guerre. Paris: Odile Jacob.

De Clercq, M, Lebigot, F. (2001). Les Traumatismes Psychiques. Paris: Masson.

Frasca, R. (1998). (Anno I-1998). Il piacere e il dolore. Modelli educativi dalla Grecia ar-caica al proto cristianesimo. Studi sulla formazione, Firenze.

Frasca, R. (2006). Il corpo e la sua arte. Momenti e paradigmi di storia delle attività motorie, da Omero a P. de Coubertin. Milano: edizioni Unicopli.

Frasca, R. (2011). Mito, mitologia, mitografia e mitopoiesi educativa del corpo umano. In Ma-riani, A. (a cura di), La corporeità: il contributo delle scienze umane. Humana Mente, Numero 14- Luglio 2010, Pisa: Edizioni ETS.

Giallongo, A. (2008). Frammenti di genere. Tra storia e educazione. Milano: Guerini scientifica.

Hall-G.Lindzey, C.S. (1986). La psicologia analitica di Jung. In C.S. Hall-G.Lindzey, Teorie della personalità. Torino: Boringhieri.

Isidori, M.V. (anno 2010-N.1.). Se una città muore. Per una pedagogia dell’emergenza. Bollettino CIRSE.

Isidori, M.V. (2010). (Anno XIII-2010). Principali criticità della pedagogia e della didatti-ca dell’emergenza. Firenze, Studi sulla formazione, Anno XIII-2010.

Isidori, M.V. (2011). Educatamente con l’emergenza. Roma: Monolite.

Krystal, H. (trad.it). (1998). Regolazione degli affetti e narcisismo. Milano: Raffaello Cor-tina.

Liotti, G.,.Farina, B. (2011). Sviluppi traumatici. Eziopatologia, clinica e terapia della di-mensione dissociativa. Milano: Raffaello Cortina.

Marino, R. (Anno 1, 2004). Il trauma psichico e il ruolo della cultura: considerazioni teoriche e pratiche. Symbolon, Traumi psichici e psicopatologia.

Matte Blanco, I. (a cura di). (1984). Concetti basilari per una medicina psicosomatica. In P.Pancheri (a cura di), Trattato di medicina psicosomatica. Firenze: USES.

Pontalti, C. (a cura di). (1996). Matrici familiari e radici dell’identità. Emozioni, sentimenti, affetti. In Andolfi, M, Angelo, C. & de Nichilo M. (a cura di). (1996). Sentimenti e sistemi. Milano: Raffaello Cortina.

Rosengren, K.E. (2001). Introduzione allo studio della comunicazione. Bologna: Il Muli-no.

Sironi, F. (2010). Violenze collettive. Milano: Feltrinelli.

Vaccarelli, A. (a cura di). Immigrati e italiani dopo il terremoto nel territorio aquilano. Rap-porto di ricerca sui bisogni sociali, educativi e sullo stato di convivenza, L’Aquila: Ricostruire insieme.

Downloads

Published

2012-06-11

How to Cite

Isidori, M. V. (2012). Human aspects of emergency. Pedagogical / educational implications. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 7(1). https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2683

Issue

Section

History, stories and narrative in education