The autobiographical narrative between care and liberation. The life of Janet Frame.

Authors

  • Francesca Borruso

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2594

Keywords:

autobiography, narrative, education, history, women

Abstract

?As a historical source, the autobiography provides a number of information – that are relevant from a historical and educational point of view - concerning lifestyles, educational models, material life, collective attitudes and behaviors as well as individual experiences in a given context and time in history. In its original meaning of writing about themselves, it is also a path for identity or more simply a practice of self-care. In this essay it is analyzed, in that dual perspective, the autobiography of Janet Frame, the New Zealander contemporary novelist, whose narrative has become an important source of historical and educational information related to the history of women. This latter area of knowledge is still relatively unknown because of poor visibility or difficulties in finding new sources. In recent years, however, the availability of sources concerning women's writings is expanding dramatically, thus allowing researchers to give life to new epistemological frontiers.

References

Ariès Ph., Duby G. (cura di), La vita privata, (2001) Vol. 5, tr.it. Laterza, Roma-Bari.

Becchi E., I bambini nella storia (1994), Laterza, Roma-Bari.

Becchi E., Julia D. (a cura di), Storia dell’infanzia (1996), vol 2, Laterza, Roma-Bari.

Bloch M., Apologia della storia, o mestiere di storico (1969), tr.it. Einaudi, Torino.

Braudel F., Una lezione di storia (1988), tr.it., Einaudi, Torino.

Braudel F., Il Mediterraneo, lo spazio, la storia, gli uomini, le tradizioni, (1953) tr.it., Bompiani, Milano, 1994.

Cambi F., La ricerca storico-educativa in Italia: 1945-1990 (1992), Mursia, Milano.

Cambi F., L’autobiografia come metodo formativo (2002), Laterza, Roma-Bari.

Cambi F., Ulivieri S. (a cura di), I silenzi dell’educazione. Studi storico-pedagogici (1994), La Nuova Italia, Firenze.

Cavarero A., Tu che mi guardi, tu che mi racconti. Filosofia della narrazione (1997), Feltri-nelli, Milano

Covato C., Sapere e pregiudizio. L’educazione delle donne fra ‘700 e ‘800 (1991), Archivio Guido Izzi, Roma.

Covato C., Memorie di cure paterne (2002), Unicopli, Milano.

Covato C., (a cura di), Metamorfosi dell’identità. Per una storia delle pedagogie narrate (2006), Guerini, Milano.

Covato C., Memorie discordanti. Identità e differenze nella storia dell’educazione (2007) Uni-copli, Milano.

Covato C., Ulivieri S. (a cura di), Itinerari nella storia dell’infanzia. Bambine e bambini, modelli pedagogici e stili educativi (2001), Unicopli, Milano.

Covato (a cura di), Vizi privati e pubbliche virtù. Le verità nascoste nelle pedagogie narrate, Guerini, Milano 2010.

Duby G., Perrot M. (a cura di), Storia delle donne (1991), vol. 4, tr.it. laterza, Roma-Bari.

Elias N., Il processo di civilizzazione (1937), tr.it., Il Mulino, Bologna 1985.

Foucault M., Microfisica del potere (1977), tr.it. Einaudi, Torino.

Foucault M., Sorvegliare e punire, (1976), tr.it., Einaudi, Torino.

Foucault M., La cura di sé, (1984), tr.it., Feltrinelli, Milano.

Frame J., Un angelo alla mia tavola (1999), tr.it. Einaudi, Torino.

Ginzburg C., Rapporti di forza. Storia, retorica, prova (2000), Feltrinelli, Milano.

Lejeune Ph., Il patto autobiografico (1975), tr.it. Il Mulino, Bologna.

Pasi A., Sorcinelli P. (a cura di), Amori e trasgressioni. Rapporti di coppia fra ‘800 e ‘900 (1995), Dedalo, Bari.

Soldani S. (a cura di), L’educazione delle donne. Scuole e modelli di vita femminile nell’Italia dell’Ottocento, (1989) Franco Angeli, Milano.

Ulivieri S. (a cura di), Le bambine nella storia dell’educazione (1999), Laterza, Roma-Bari.

Ulivieri S., Educare al femminile (1995), Pisa, ETS.

Ulivieri S. (a cura di), Educazione al femminile. Una storia da scoprire (2007), Guerini, Milano.

Vegetti Finzi S.( a cura di), Storia delle passioni (1995), Laterza, Bari-Roma.

Published

2012-06-11

How to Cite

Borruso, F. (2012). The autobiographical narrative between care and liberation. The life of Janet Frame. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 7(1). https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2594

Issue

Section

History, stories and narrative in education