Maria Montessori between Medicine and Pedagogy. Roots, actuality and educational perspectives

Authors

  • Andrea Bobbio Università della Valle d'Aosta; Siped http://orcid.org/0000-0002-3910-3707

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/12161

Keywords:

Maria Montessori, developmental pedagogy, epistemology of education, pedagogical observation, educational positivism

Abstract

This paper examines the thinking of Maria Montessori in relation to the contribution of other branches of educational science to the epistemological status of pedagogy. Specifically, it situates the interconnections between Montessori’s approach and medicine (primarily auxology and child neuropsychiatry) understood as a Naturwissenschaften, as well as the practical implications of this interrelatedness, within a heuristic framework that extends beyond the field of special education. Analysis of Montessori’s scientific output around the turn of the twentieth century is followed by a proposed outline of its present-day relevance, in terms of promising avenues of inquiry informed by Montessori’s initial ideas and educational work and recent neuropsychological research.

References

Babini, V. P., & Lama, L. (2000). Una “donna nuova”. Il femminismo scientifico di Maria Montessori. Milan: Franco Angeli.

Baldacci, M. (2015). Prospettive per la scuola dell’infanzia. Dalla Montessori al XXI secolo. Rome: Carocci.

Battro, A. M., Dehaene, S., & Singer, W. (2011). Human neuroplasticity and education. Pontificiae Academiae Scientiarum Scripta Varia, 117, 1-250.

Bertin, G.M. (1975). Il fanciullo montessoriano e l'educazione infantile. Rome: Armando.

Bertoni Jovine, D. (1976). Storia della didattica I. Rome: Editori Riuniti.

Bobbio, A. (2020). Contributi per una pedagogia del gioco e dell’infanzia a partire dal pensiero di Friedrich Fröbel. In D. Savio (Ed.). Bambini e gioco. Prospettive multidisciplinari per una pedagogia ludica (pp. 19-40). Parma: Edizioni Junior-Bambini.

Bocci, F. (2016). I Medici Pedagogisti. Itinerari storici di una vocazione educativa. Italian Journal of Special Education for Inclusion, IV, 1, 25-46.

Brehony, J. (2009). Transforming theories of childhood and early childhood education: child study and the empirical assault on Froebelian rationalism. Paedagogica Historica, 45, 4-5, 585-604.

Bridges, R. (Ed.). (2010). Neurobiology of the parental brain. Amsterdam: Elsevier.

Broccolini, G. (1997). Maria Montessori e la cultura contemporanea. In Opera Nazionale Montessori (Ed). Maria Montessori: il pensiero e il metodo (pp. 133-150). Teramo: Lisciani & Giunti Editori.

Bucci, S. (1990). Educazione dell’infanzia e pedagogia scientifica. Da Froebel a Montessori. Rome: Bulzoni.

Cambi, F. (2011). L'inquietudine della ricerca. Bilanci e frontiere di un itinerario pedagogico. Palermo: Edizioni della Fondazione Nazionale Vito Fazio Allmayer.

Cambi, F. (2015). Montessori tra epistemologia e psicopedagogia: qualche riflessione. Studi sulla formazione, 2, 125-130.

Catarsi, E. (2020). (1995). La giovane Montessori. Dal femminismo scientifico alla scoperta del bambino. Rome: Il leone verde.

Chiaranda Zanchetta, M. (1977). Rosa Agazzi e Maria Montessori. In AA.VV. Nuove questioni di storia della pedagogia, Vol. III (pp. 495-525). Brescia: La Scuola.

Cives, G. (1995). Montessori dall’antropometria alla pedagogia. Vita dell’Infanzia, XLIV, 3, 8-10.

Cives, G. (2001). Montessori pedagogista complessa. Pisa: Ets.

De Serio, B. (2017). L' infanzia «Montessori». Dal neonato al padre dell'uomo. Turin: L'Harmattan Italia.

Metelli Di Lallo, C. (1966). Analisi del discorso pedagogico. Padua: Marsilio.

Di Pol, R.S. (2007). La pedagogia scientifica in Italia tra 800 e 900. Turin: Marco Valerio.

Feldman, R. (2016). The neurobiology of mammalian parenting and the biosocial context of human caregiving. Hormones and Behavior, 77, 3-17.

Finazzi Sartor, R. (1974). Montessori. Brescia: La Scuola.

Fogassi, L., & Regni, R. (2019). Maria Montessori e le neuroscienze. Rome: Fefè Editore.

Fornaca, R. (1998). Pedagogia e scuola primaria. Rome: Carocci.

Geymonat, L., & Tisato, R. (1981). Filosofia e pedagogia nella storia della civiltà. Milan: Garzanti.

Gopnik, A. (2010). How babies think. Scientific American, 303 (1), 76-81.

Leonarduzzi, A. (1967). Maria Montessori, Il pensiero e l'opera. Brescia: Paideia.

Nugent, J. K., Petrauskas, B., & Brazelton, T. B. (2008). The newborn as a person: Enabling healthy infant development worldwide. Hoboken: John Wiley & Sons.

Matellicani, A (2007). La “Sapienza” di Maria Montessori. Dagli studi universitari alla docenza 1890-1919. Rome: Aracne.

Mazzetti, R. (1963). Maria Montessori nel rapporto tra anormali e normalizzazione. Rome: Armando.

Mazzetti, R. (1971). La donna, la casa e il bambino nella ricerca della Montessori. Salerno: Beta.

Mialaret, G. (1982). Le scienze dell’educazione. Turin: Loescher. (Original work published 1976)

Montessori, M. (1995). Miserie sociali e nuovi ritrovati della scienza. Vita dell’infanzia, XLIV, 44-9. (Original work published 1898)

Montessori, M. (1899). L’educazione dei piccoli degenerati. In G. C. Molineri & G. C. Alesio (Eds.). Atti del primo congresso pedagogico nazionale italiano (pp. 122-124). Turin: Stabilimento tipografico F. Camandona.

Montessori, M. (1902). Norme per una classificazione dei deficienti in rapporto ai metodi speciali di educazione. Naples: Tipografia Angelo Trani.

Montessori, M. (1904a), Sui caratteri antropometrici in relazione alle gerarchie intellettuali dei fanciulli nelle scuole. Ricerche di antropologia pedagogica. Archivio per l'antropologia e l'etnologia, XXXIV, 2, 243-300.

Montessori, M. (1904b). Influenza delle condizioni di famiglia sul livello intellettuale degli scolari. Ricerche di igiene antropologia pedagogiche il rapporto all'educazione. Rivista di filosofia e scienze affini, 3-4, 234-284.

Montessori, M. (1907). L’importanza della etnologia regionale nell’antropologia pedagogica. Milan: Vallardi.

Montessori, M. (1909). Corso di pedagogia scientifica. Città di Castello: Tipografia Casa editrice S. Lapi.

Montessori, M. (2000). Il Metodo della Pedagogia Scientifica applicato all’educazione infantile nelle Case dei Bambini. Rome: Edizione critica Opera Nazionale Montessori. (Original work published 1909)

Montessori, M. (1910). Antropologia pedagogica. Milan: Vallardi, Milano.

Montessori, M. (1916). L’autoeducazione nelle scuole elementari. Rome: E. Loescher, P. Maglione, C. Strini.

Montessori, M. (2019). La scoperta del bambino. Milan: Garzanti. (Original work published 1948)

Montessori, M. (2008). La mente del bambino: mente assorbente. Milan: Garzanti. (Original work published 1949)

Montessori, M. (1999). Il segreto dell’infanzia. Milan: Garzanti. (Original work published 1950)

Regni, R. (1997). Il bambino padre dell’uomo. Infanzia e società in Maria Montessori. Rome: Armando.

Regni, R. (2015). Ostaggio di un’idea. Introduzione. In G. Alatri (Ed.). Il mondo femminile di Maria Montessori. Regine, dame e altre donne (pp. 5-16). Rome: Fefè Editore.

Regni, R. (2018). Il bambino tra deviazioni psichiche il processo di normalizzazione. In P. Trabalzini (Ed.). Maria Montessori giustizia e bisogni speciali (pp. 51-61). Rome: Opera Nazionale Montessori.

Rossini, V. (2020). Maria Montessori. Una vita per l’infanzia. Una lezione da realizzare. Milan: San Paolo.

Rossi, L. (1988). Dalla filosofia alle scienze dell’uomo. Riviste scientifiche e origine delle scienze sociali in Italia (1871-1891). Milan: FrancoAngeli.

Rossi Cassottana, O. (2008). Il bambino scienziato tra scienza e didattica montessoriana: il punto di vista della pedagogia. Vita dell’infanzia, LVII, 5/6, 34-43.

Sale, A. (2016). Environmental enrichment and brain development. In A. Sale (Ed.). Environmental experience and plasticity of the developing brain (1-27). Hoboken: John Wiley & Sons.

Schwegman, M. (1999). Maria Montessori. Bologna: il Mulino.

Scurati, C. (1991). Profili dell’educazione. Ideali e modelli pedagogici nel pensiero contemporaneo. Milan: Vita e Pensiero.

Downloads

Published

2021-11-02

How to Cite

Bobbio, A. (2021). Maria Montessori between Medicine and Pedagogy. Roots, actuality and educational perspectives. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 16(2), 23–39. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/12161