The development of autonomy in children's education

Laura Cavana

Abstract


This work deals with the development of autonomy in the education of the child and focuses on the analysis of empirical data collected in some services for children in North and South of Italy (Trento, Bologna, Caltagirone), through the administration of semi-structured interviews with educators of the nursery and kindergarten teachers. The returned responses were read in the light of the phenomenological paradigm that permitted to highlight two major kinds of considerations: the one refers to as "parents support and encourage the development of the autonomy of their child more in words than deeds"; the other to as the educators and teachers interviewed showed an explicit difficulty to attribute a clear meaning to the concept of adult autonomy. The incoming in this set of considerations first of all emphasize the important role of adult education and its path of reflexivity and growth.

Keywords


education; autonomy; children; adults; phenomenology

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bertolini, P. (2001), Pedagogia fenomenologica, genesi, sviluppi, orizzonti, La Nuova Italia, Firenze

Bertolini, P. (Ed.) (1989), Autonomia e dipendenza nel processo formativo, La Nuova Italia, Firenze

Cavana, L. (2010), Adultità e crisi dell’autorevolezza tra continuità e cambiamento, in “Ricerche di Pedagogia e Didattica”, 5 (1), 1-25

Fabbri, M. (2010), Servizi per l’infanzia, mutamenti, legami con il territorio fra cultura e controcultura, in “Ricerche di Pedagogia e Didattica”, 5 (1), 1-12

Focault, M. (1985), La cura di sé, Feltrinelli, Milano

Giorgi, A. (2010), Introduzione al metodo fenomenologico descrittivo: l’uso in campo psicologico, in “Encyclopaideia”, 27, 23-32

Gligli, A. (2010), La parola a mamme e papà: cosa pensano i genitori della propria efficacia

educativa e dei bisogni delle famiglie, in: “Ricerche di Pedagogia e Didattica”, 5 (1), 1-27

Iori, V., Augelli, A., Buzzone, D. & Musi, E. (2010), Ripartire dall’esperienza. Direzioni di senso nel lavoro sociale, Franco Angeli, Milano

Latella, R., Funaro, S. & Braccini, A. (2010), Una grammatica del linguaggio educativo.

Mappe concettuali per pensare l’agire quotidiano, in: “Animazione Sociale”, 240, 44-56

Maggiolini, A. (2006), Il conflitto tra genitori e figli adolescenti, in: “Adultità”, 26, 111-122

Mariotti, G. (2006), Crescere senza conflitti, in: “Adultità”, 26, 22-27

Mortari, L. (2003), Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione, Carocci, Roma




DOI: 10.6092/issn.1970-2221/2587

Copyright (c) 2011 Laura Cavana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.