The impact of the enquiries and the special legislation on the state of education in the Italian Mezzogiorno (1861-1914)

Authors

  • Brunella Serpe Università della Calabria

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/20481

Keywords:

illiteracy, agricultural training, professional training, special legislation, Mezzogiorno, Giolittian era

Abstract

This essay reflects on the grave problems affecting education in the Italian continental and insular Mezzogiorno from the proclamation of national unity to the Giolittian era.

Despite the new measures introduced by the Coppino law of 1877, which among other things included obligatory schooling, no significant transformations of the Mezzogiorno were seen for many decades. This is demonstrated by the “special laws” of 1904 and 1906, respectively aimed at Basilicata and Calabria, which sought to tackle general and specific problems by means of extraordinary funding not just for schools but also agricultural and professional training, still inadequate in those regions.

Together with the studies, enquiries and statistical surveys that were conducted, in addition to the documentation available in the archives, these laws and other extraordinary measures constitute materials with which to explore and reflect on the theme of this essay. This encompasses illiteracy and the steps taken in response to it, the lack of school buildings, the grave social problems and the role of educational policies in the various areas of the Italian Mezzogiorno.

References

Arcomano, A. (1963). Scuola e società nel Mezzogiorno. Roma: Editori Riuniti.

Broccoli, A. (1987). Educazione e politica nel Mezzogiorno d’Italia (1767-1860). Firenze: La Nuova Italia.

Cingari, G. (1982). Storia della Calabria dall’Unità a oggi. Bari: Laterza.

Colaci, A. & Serpe, B. (2020). (Eds). Mezzogiorno Scuola Educazione. Persistenze e innovazioni (1900-1960). Lecce: PensaMultiMedia.

Colajanni, N. (1994). La condizione meridionale. Scritti e discorsi. Text edited by A.M. Cittadini Ciprì. Napoli: Bibliopolis.

Colajanni, N. (1900). L’istruzione elementare (spese e risultati), La rivista moderna, anno III, fasc. I.

Dito, O. (1909). Il problema educativo e la quistione sociale in Calabria. Cosenza: Tipografia della Cronaca di Calabria.

Fortunato, G. (1911a). Le due Italie, La Voce, 16 marzo 1911, anno III, n. 11.

Fortunato, G. (1911b). La questione demaniale nell’Italia meridionale, in Il Mezzogiorno e lo Stato italiano (p. 298), vol. I. Bari: Gius. Laterza & Figli.

Franchetti, L. (1875). Condizioni economiche ed amministrative delle province napoletane. Abbruzzi e Molise. Calabrie e Basilicata. Appunti di viaggio di Leopoldo Franchetti. Firenze: Tipografia della Gazzetta d’Italia.

Franchetti, L. (1995). Politica e mafia in Sicilia. Gli inediti del 1876. Napoli: Bibliopolis.

Jannazzo, A. (1986). Sonnino Meridionalista. Bari: Laterza.

Jannazzo, A., (1985). Introduzione. In L. Franchetti, Politica e mafia in Sicilia. Gli inediti del 1876 (p. XXIV). Roma-Bari: Laterza.

Isnardi, G. (1985). La scuola, la Calabria, il Mezzogiorno. Bari: Laterza.

Le Maire, G., Aleramo, S., Cena, G. (1910). I problemi della scuola popolare in provincia di Reggio Calabria, Relazione di Giuseppina Le Maire, Sibilla Aleramo, Giovanni Cena e Gaetano Salvemini, relatore a S. E. On. Francesco Guicciardini, presidente dell’Associazione fiorentina per l’istruzione popolare nel Mezzogiorno. Roma: Nuova Antologia.

Malvezzi, G. & Zanotti Bianco, U. (1910). L’Aspromonte Occidentale. Milano: Libreria Editrice Milanese.

Nitti, F. S. (1958). Il bilancio dello Stato dal 1862 al 1896-97. Nord e Sud. Bari: Laterza.

Salvemini, G. (1961). La rivoluzione del ricco. In P. Pieri, C. Pischedda, Scritti sul Risorgimento (p. 465). Milano: Feltrinelli.

Sonnino, S. (1972). La questione meridionale. Considerazioni e proposte, in Scritti e discorsi extraparlamentari. Bari: Laterza, vol. I.

Sonnino, S. (1981). Lettera di Sonnino a Pasquale Villari, Roma, 23 gennaio 1903 (p.377). In S. Sonnino, Carteggio 1891-1913, text edited by B. F. Brown e P. Pastorelli. Roma-Bari: Laterza.

Stizzo, F. (2020). L’Ottocento preunitario in provincia. Cultura e istruzione nella Calabria Citeriore (1806-1860). Lecce: Pensa MultiMedia.

Stolfi, G. (1922). La Basilicata senza scuole. Torino: P. Gobetti Editore.

Taruffi, D., De Nobili, L., Lori, C. (1908). La questione agraria e l’emigrazione in Calabria. Firenze: Barbera.

Trebisacce, G. (2003). Il problema educativo nella storia del Sud. Cosenza: Jonia.

Verrastro, D. (2011). Terra inespugnabile. Un bilancio della legge speciale per la Basilicata tra contesto locale e dinamiche nazionali (1904-1923). Bologna: il Mulino.

Villari, P. (1872). La scuola e la quistione sociale in Italia. II edizione. Firenze: Le Monnier.

Zanotti Bianco, U. (1925). Il martirio della scuola in Calabria. Firenze: Vallecchi.

Zanotti Bianco, U. (1926). La Basilicata. Inchiesta sulle condizioni dell’infanzia in Italia promossa dalla Unione Italiana di Assistenza all’Infanzia. Roma: Collezione Meridionale Editrice.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Serpe, B. (2025). The impact of the enquiries and the special legislation on the state of education in the Italian Mezzogiorno (1861-1914). Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 20(1), 81–92. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/20481

Issue

Section

Articles