Pedagogy of narration
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/20368Keywords:
pedagogy, narration, life experiences, storytelling, children's literatureAbstract
This essay aims to emphasize the importance of investigating the pedagogical dimension of literature, reading, writing, images, and other narrative arts within the framework of a possible pedagogy of narration. This field of study is growing, with the emergence of new teachings, new research paths, and the establishment of new academic positions within Italian universities.
For there to be a “pedagogy of narration”, it is essential that the analysis of what is narrated, read, heard, or observed focuses on the educational essence that emanates from narratives. This is not about answering the simple question of what a particular text can or cannot teach, but rather about identifying a successful formula that combines artistic/literary value, historical/testimonial significance, and educational persistence with scientific and epistemological coherence. This would allow the connection between the pedagogy of history, the pedagogy of memory, and, more broadly, the pedagogy of narration.
References
Acone, G. (2001). Fondamenti di pedagogia generale. EdiSud.
Acone, L. (2012). Il fanciullino di legno. Immagini letterarie dell’infanzia tra Collodi e Pascoli. Pensa.
Acone, L. (2018). Bambini e ragazzi tra bande e paranze. Pedagogia della narrazione a Sud dell’infanzia. Pensa Multimedia.
Acone, L., Barsotti, S. & Grandi, W. (2023). Da genti e paesi lontani. La fiaba nel tempo tra canone, metamorfosi e risonanze. Marcianum Press.
Agamben, G. (2021). Pinocchio. Le avventure di un burattino doppiamente commentate e tre volte illustrate. Einaudi.
Agazzi A. (1968). Problematiche attuali delle pedagogie e lineamenti di pedagogia sociale. La Scuola.
Argilli M. (1990). Gianni Rodari: una biografia. Einaudi.
Asor Rosa, (1993). Gianni Rodari e le provocazioni della fantasia. In M. Argilli, L. Del Comò & C. De Luca (a cura di) Le provocazioni della fantasia. Gianni Rodari scrittore e educatore. Editori Riuniti.
Bàrberi Squarotti, G. (1976). Gli schemi narrativi in Collodi. In Studi collodiani. Fondazione nazionale Carlo Collodi.
Barsotti, S. & Cantatore, L. (a cura di) (2019). La letteratura per l’infanzia. Forme, temi e simboli del contemporaneo. Carocci.
Bernardi, M. (2016). Letteratura per l’infanzia e alterità. Incanti, disincanti, ambiguità, tracce. FrancoAngeli.
Beseghi, E. (a cura di) (2008). Infanzia e racconto. Il libro, le figure, la voce, lo sguardo. Bononia University Press.
Bichsel, P. (2012). Il lettore, il narrare. Comma 22. (Opera originale pubblicata 1982)
Boero P. (2020). Una storia, tante storie: guida all’opera di Gianni Rodari. Edizione aggiornata. Einaudi.
Boero, P. & De Luca, C. (2012). La letteratura per l’infanzia. Edizione aggiornata. Laterza.
Calvino, I. (2002). Fiabe Italiane. RCS (I pubblicazione 1956).
Calvino, I. (2003). Marcovaldo ovvero le stagioni in città. RCS.
Calvino, I. (2005). Il barone rampante. (I pubblicazione 1959).
Cambi, F. (1986). Il congegno del discorso pedagogico. Metateoria ermeneutica e modernità. CLUEB.
Capecchi, G. (a cura di) (2024). Atlante Pinocchio. La diffusione del romanzo di carlo Collodi nel mondo. Treccani.
Castagna, M. & Magnone, M. (2023). Barriera. Mondadori.
Collodi. C. (2003). Le avventure di Pinocchio. Loffredo Editore. (I pubblicazione 1883)
D’Antuono, N. (2021). Di scrittura, educazione e senso. Prospettive pedagogiche e civili della narrazione. Edizioni Studium.
Demetrio D. (1998). Pedagogia della memoria. Per se stessi, con gli altri. Meltemi editore.
Demetrio D. (2017). La vita si cerca dentro di sé: lessico autobiografico. Mimesis Edizioni.
Efionayi, S. (2022). Addio, a domani. La mia incredibile storia vera. Einaudi.
Levrero, P. (a cura di) (2016). Pedagogia della storia. Il melangolo.
Manganelli, G. (2002). Pinocchio. Un libro parallelo. Adelphi.
Rodari, G. (1996). Il secondo libro delle filastrocche. Einaudi Ragazzi (I pubb. post. 1985).
Roghi, V. (2020). Lezioni di fantastica. Storia di Gianni Rodari. Laterza.
Saviano R. (2007a). Ragazzi di coca e di camorra. https://lespresso.it/c/politica/2007/6/18/ragazzi-di-coca-e-di-camorra/30046 (ultimo accesso 18 settembre 2024).
Saviano, R. (2007b). Gomorra. Viaggio nell’impero economico e nel sogno di dominio della camorra. Mondadori.
Saviano, R. (2011). Super Santos. RCS.
Saviano, R. (2016). La paranza dei bambini. Feltrinelli.
Saviano, R. (2017). Bacio feroce. Feltrinelli.
Sola, G., Marcone, F., Barbieri, I., & Tizzi, E. V. (2022). Le tre filosofie: della formazione, dell’educazione, dell’istruzione. Paideutika, (36), 20. https://doi.org/10.57609/paideutika.vi36.3447
Tan, S. (2018). Cicala. Tunué (Opera originale pubblicata 2018).
Tan, S. (2021). L’approdo. Tunué (Opera originale pubblicata 2006).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonardo Acone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.