The ‘normal event’ of Alberto Manzi’s pedagogical revolution

Authors

  • Mirca Benetton Università di Padova

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/13844

Keywords:

Manzi, school pedagogy, social pedagogy, active pedagogy, children's rights, civic education

Abstract

This article discusses the contribution of Alberto Manzi, pedagogist, teacher and educator, to the pedagogical and educational debate in delineating the profiles of teacher, educator, student and citizen, in short, persons who see education and culture as being instrumental to the process of establishing a just and democratic society. All individual members of such a society must be given the chance, with the help of an appropriate educational pathway, to express and develop their capabilities to the full, and feel themselves free to imagine and to choose how their personal and collective life plan can be pursued, in a perspective of continual change and improvement.

 

References

Amadini, M., Augelli, A., Bobbio, A., D’Addeffio, G., Musi, E. (2020). Diritti per l’educazione. Contesti e orientamenti pedagogici. Brescia: Morcelliana.

Benetton, M. (Ed.) (2020). Il cielo è di tutti la terra è di tutti. Gianni Rodari, l’educazione e i diritti dell’infanzia. Pisa: ETS.

Bianchi, P. (2020). Nello specchio della scuola. Bologna: il Mulino.

Cambi, F. (2005). Le pedagogie del Novecento. Roma-Bari: GLF Laterza.

Canevaro, A. (2005). Ogni altro sono io. In A. Manzi. E venne il sabato (pp. XI-XXII). Iesa (SI): Gorée, 2005.

Canevaro, A. (2017). Vi voglio liberi dall’ignoranza. In A. Canevaro, G. Manzi, D. Volpi. R. Farné. Un maestro nella foresta. Alberto Manzi in America Latina (pp. 7-25). Bologna: EDB.

Contini, M., Demozzi, S., Fabbri, M., Tolomelli, A. (2014). Deontologia pedagogica. Riflessività e pratiche di resistenza. Milano: FrancoAngeli.

Covato, C., Ulivieri, S. (Eds.) (2001). Itinerari nella storia dell’infanzia. Bambine e bambini, modelli pedagogici e stili educativi. Milano: Unicopli.

Falconi, A. (2014). Il Centro Alberto Manzi. In G. Manzi. Il tempo non basta mai. Alberto Manzi: una vita tante vite (pp. 211-215). Torino: Add editore.

Farné, R. (2003). Buona maestra TV. La RAI e l’educazione da Non è mai troppo tardi a Quark. Roma: Carocci.

Farné, R. (2017). Introduzione. In A. Manzi. Non è mai troppo tardi. Testamento di un maestro. L’ultima conversazione con Roberto Farné (pp. 5-26). Bologna: EDB.

Farné, R. (2020). Alberto Manzi: la comunicazione educativa, la qualità didattica e l’eticità della scuola. In M. Aglieri, A. Augelli (Eds.). A scuola dai maestri. La pedagogia di Dolci, Freire, Manzi e don Milani (pp. 31-41). Milano: Franco Angeli.

Farné, R. (2011). Alberto Manzi. L’avventura di un maestro. Bologna: Bonomia University Press.

Ferrari M., Morandi M. (Eds.) (2020). Maestri e pratiche educative dall’Ottocento a oggi. Contributi per una storia della didattica. Brescia: Morcelliana.

Frabboni, F. (Ed.) (1995). Giocare a scuola. Illusione o progetto educativo?. Bari: Mario Adda Editore.

Frabboni, F., Pinto Minerva, F. (2005). Introduzione alla pedagogia generale. Roma-Bari: GLF Laterza.

Genitoni, F., Tuliozi, E. (Eds.) (2009). Alberto Manzi. Storia di un maestro. Bologna: Centro Alberto Manzi.

Giancane, D. (1975). Alberto Manzi o il fascino dell’infanzia. Milano: Fabbri.

Manzi, A. (1970). Spunti per lezioni di educazione civica. La società, 3. Roma: Editrice A.V.E..

Manzi, A. (2005). E venne il sabato. Iesa (SI): Gorée.

Manzi, A. (2011). Grogh, storia di un castoro. Milano: RCS.

Manzi, A. (2014). Questo mi mette in imbarazzo, in G. Manzi, Il tempo non basta mai. Alberto Manzi: una vita tante vite (pp. 207-210). Torino: Add editore.

Manzi, A. (2017). Non è mai troppo tardi. Testamento di un maestro. L’ultima conversazione con Roberto Farné, Bologna: EDB.

Manzi, A. (2017a). Essere uomo. Poesie. Bari: Gagliano Edizioni.

Manzi, A. (2014a). Tensione cognitiva. Un’antologia di scritti di Alberto Manzi sull’educazione scientifica. Introduzione di R. Farné, Centro Alberto Manzi. https://www.centroalbertomanzi.it/tensione-cognitiva/

Manzi, A., Allegato 1 “«Ecologia, educazione all’ambiente. Proposta di una serie di trasmissioni destinate agli insegnanti e ai genitori per una educazione all’ambiente» https://www.centroalbertomanzi.it/wp-content/uploads/2019/02/CentroAlbertoManzi-proposta-ecologia.pdf

Manzi, G. (2014). Il tempo non basta mai. Alberto Manzi: una vita tante vite. Torino: Add editore.

Maraini, D.(2021). La scuola ci salverà. Milano: Solferino.

Morin, E. (2020). Cambiamo strada. Le 15 lezioni del Coronavirus. Milano: Raffaello Cortina.

Nurse, P. (2021). Che cosa è la vita. Milano: Mondadori.

Sclavi, M., Giornelli, G. (2014). La scuola e l'arte di ascoltare. Gli ingredienti delle scuole felici. Feltrinelli, Milano 2014.

Scotto di Luzio, A., Manzi A., Dizionario Biografico degli Italiani (2016),

https://www.treccani.it/enciclopedia/alberto-manzi_(Dizionario-Biografico)/

Taddia, F. (2014). Davanti alla lavagna, in G. Manzi, Il tempo non basta mai. Alberto Manzi: una vita tante vite (pp. 9-13). Torino: Add editore.

Tomasi, T. (1977). Scuola e pedagogia in Italia 1948-1960. Roma: Editori Riuniti.

www.centroalbertomanzi.it

Zavalloni, G. (2017). A scuola dalla lumaca. Idee e proposte per un’educazione fatta a mano. Bologna: Emi.

Published

2021-12-21

How to Cite

Benetton, M. (2021). The ‘normal event’ of Alberto Manzi’s pedagogical revolution . Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 16(3), 155–169. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/13844

Issue

Section

Articles