The Pedagogy of Nature according to Maria Montessori
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/12192Keywords:
Maria Montessori, nature, childhood, pedagogy, educationAbstract
The aim of this paper is to examine the multiple concepts of nature expressed in the writings of Maria Montessori, in relation to children’s relationship with nature and salient educational practices. We analyze the multiple meanings that Montessori herself attributed to the term nature”, going on to explore the role of nature in her child pedagogy, as well as her thoughts on caring for nature, in keeping both gardens and animals, and on nature as the ideal setting for sensory education. We ultimately draw together a Montessorian Pedagogy of Nature that underscores the importance of child-nature interaction during the early stages of development.
The study was conducted under the PRIN 2019-2021 program, as part of a leading research national project entitled “Maria Montessori from the past to the present”.
References
AA.VV. (2013). Montessori Voices, Guided by Nature. Special Issue of The NAMTA Journal, 38, 1.
Caprara, B. (2018). La natura nel pensiero di Maria Montessori. In A. D’Antone, M. Parricchi, Pedagogia della natura: Epistemologia, prassi, ricerca (pp. 115-123). Bergamo: Zeroseiup.
Ceruti, M., & Lazzarini, A. (2020). La pedagogia di Maria Montessori nello specchio dell’epistemologia della complessità. Studi sulla Formazione, 2.
De Sanctis, L. (2010). In giardino e nell'orto con Maria Montessori: la natura nell'educazione dell'infanzia. Rome: Fefè editore.
Descartes, R. (1840). Discours de la méthode. Paris: éd. Hachette.
Durakoglu, A. (2014). Environmental education in the context of child’s interaction with nature according to Maria Montessori. The Anthropologist, 18, 2, 309-313.
Honegger Fresco, G. (2020). I bambini e l’ambiente secondo il metodo Montessori. Milan: Solferino.
Louvin, R. (2000). C’è qualcosa di nuovo oggi nel sole, anzi d’antico…Lorsque le droit retrouve la nature. Lectio Magistralis, inaugural lecture for the opening of the academic year, Università della Valle d’Aosta (unpublished).
Montessori, M. (1909). Il Metodo della Pedagogia Scientifica applicato all’educazione infantile nelle Case dei Bambini. Città di Castello: Casa Editrice S. Lapi.
Montessori, M. (1916). L'autoeducazione nelle scuole elementari. Rome: E. Loescher & C. - P. Maglione e Strini.
Montessori, M. (1949). Dall'infanzia all'adolescenza. Milan: Garzanti. (Original work published 1948)
Montessori, M. (1950a). La scoperta del bambino. Milan: Garzanti. (Original work published 1948)
Montessori, M. (1950b). Il segreto dell'infanzia. Milan: Garzanti. (Original work published 1936)
Montessori, M. (1952). La mente del bambino: mente assorbente. Milan: Garzanti. (Original work published 1949)
Montessori, M. (1956). Il bambino in famiglia. Milan: Garzanti. (Original work published 1923)
Montessori, M. (1970a). Educazione per un mondo nuovo. Milan: Garzanti. (Original work published 1947)
Montessori, M. (1970b). Come educare il potenziale umano. Milan: Garzanti. (Original work published 1947)
Montessori, M. (2000). La natura nella educazione. In Il Metodo della Pedagogia Scientifica applicato all’educazione infantile nelle Case dei Bambini. Rome: Edizione critica. Opera Nazionale Montessori.
Montessori, M. (2007). The Erdkinder – I fanciulli della terra. Schema per una riforma della scuola media. Vita dell’infanzia, 1-2, gennaio/febbraio, 26-40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabrizio Bertolino, Manuela Filippa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.