Theatre-education and curriculum. An open debate
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11875Keywords:
Theatre-education, School, Theatre, Arts Plan, ArtAbstract
What is the place of theatre-education within the curriculum? How is the relationship between teacher and theatre educator? These two theme refer to two specific positions, and, ultimately, to two theoretical positions: “one that recognizes theatre as an instrument of knowledge in a broad sense, and the other for which theatre would be essentially an aesthetic, creative, psychomotor experience and above all affective” (Guerra & Militello, 2011, p. 42). The observatory represented by the theatrical-performance themed projects carried out between 2018 and 2019 with the three-year plan of the arts (Legislative Decree 60/2017) can provide some indications to try to outline the contours of these two issues at the centre of the debate in the field of theatre-education. The data show the difficulty of inserting theatre-education into the curriculum, but also an impact on the daily way of doing school in the direction of strengthening laboratory teaching.
References
Antonacci, F., Guerra M., & Mancino E. (2005). Pratiche e teorie nell'incontro tra educazione e teatro. In F. Antonacci, M. Guerra, & E. Mancino, Dietro le quinte. Pratiche e teorie tra educazione e teatro. Milano: FrancoAngeli, 13-25.
Baldacci, M. (2006). Ripensare il curricolo. Principi educativi e strategie didattiche. Roma: Carocci.
Bernardi, C., & Colombo, M. (2011). Per-formazione. Un’introduzione critica. Comunicazioni sociali(2), 127-141.
Bianchi, M. (2009). Atlante del teatro ragazzi in Italia. Pisa: Titivillus.
Chellini, C., Pizzigoni, F. D., Rosa, A., & Taddeo, G. (2020). Piano delle Arti - Misure e) ed f). Rapporto di monitoraggio,. Firenze: Indire. http://pianodellearti.indire.it/monitoraggio/rapporto-di-monitoraggio, ultima consultazione: 01/12/2020.
Costantino, V. (2015). Teatro come esperienza pedagogica. Roma: Editoriale Anicia.
D. Lgs 13 aprile 2017 n. 61, Allegato A Profilo educativo, culturale e professionale (P.E.Cu.P.) dello studente a conclusione dei percorsi di Istruzione Professionale del secondo ciclo del sistema educativo di istruzione e formazione. GU Serie Generale n.112 del 16/05/2017 Suppl. Ordinario n. 23.
D. Lgs. 13 aprile 2017 n. 60. GU Serie Generale n.112 del 16/05/2017 Suppl. Ordinario n. 23
Dallari, M., & Francucci, C. (1998). L’esperienza pedagogica dell’arte. Scandicci: La Nuova Italia.
Dewey, J. (2020). Arte come esperienza. Sesto San Giovanni: Aestethica Edizioni. (Opera originale, Art as Experience, New Yor: Minton, Balch & Company, 1934)
DPCM 30 dicembre 2017. GU Serie Generale n.50 del 01/03/2018.
DPR 15 marzo 2010, n. 88, Allegato A Profilo educativo, culturale e professionale dello studente a conclusione del secondo ciclo del sistema educativo di istruzione e formazione per gli Istituti Tecnici. GU Serie Generale n.137 del 15/06/2010 Suppl. Ordinario n. 128.
DPR 15 marzo 2010, n. 89. GU Serie Generale n.137 del 15/06/2010 Suppl. Ordinario n. 128
Facchinelli, C. (2011). Dramatopedia. Spunti di storia, etica e poetica per il teatro della scuola. Perugia: Edizioni Corsare.
Gamelli, I. (2012). Pedagogia del corpo. Milano: Raffaello Cortina.
Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell'infanzia e del primo ciclo d'istruzione. (2012). Annali della Pubblica Istruzione (Numero Speciale).
Lipani, D. G. (2016). Sul filo dell’incontro. Teatro, scuola, pedagogia dell'esperienza di Balamòs (a partire da Hom. IX). Dionysus ex machina, VII, 233-250.
Massone, G. (2007). Il laboratorio come metodo. In C. De Carli, Educare attraverso l'arte. Ricerca, formazione, casi di studio. Milano: Edizioni Gabriele Mazzotta, 51-56.
Guerra, M., & Militello, R. (2011). Tra scuola e teatro. Per una didattica dei laboratori teatrali a scuola. Milano: FrancoAngeli.
Nussbaum, M. (2011). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: Il Mulino (Opera originale, Not for the Profit. Why Democracy Needs the Humanities, Princeton, Princeton Univesity Press, 2010)
Perissinotto, L. (2001). Teatri a scuola. Aspetti risorse tendenze. Torino: UTET.
Quazzolo, P. (2014). Il teatro a scuola. Quaderni CIRD(9), 19-33.
R. D. 1° ottobre 1923, n. 2185 Ordinamento dei gradi scolastici e dei programmi didattici dell'istruzione elementare. Gazzetta Ufficiale - Parte prima(250).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Claudia Chellini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.