Postgraduat courses in supporting the connection between university and the world of work
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/11165Keywords:
adult education, postgraduate training offer, need for training, training planning, connection between training and the world of workAbstract
Recognizing the importance of postgraduate courses in supporting the connection between training and the world of work and moving from the need to implement the current postgraduate training offer of the Department of of Human Sciences for Education "Riccardo Massa" (University of Milano-Bicocca), departmental research on postgraduate training courses was promoted with particular attention to masters, specialization and advanced training courses. The article shows the structure and results of this research, returning the demand for training of outgoing students and, at the same time, identifying the social and professional requests from the representatives of the Social Partners and the Presidents of the Department's Degree Courses. The research was also a profitable opportunity to reflect on the training needs of the territory, thanks to the contribution of the social partners and to intensify, in an interdisciplinary perspective, the links between the research areas of the Department and the possibilities of training planning.
References
Alberici, S. (2002). Imparare sempre nella società della conoscenza. Milano: Bruno Mondadori.
Barbieri, F. (2019). Per trovare lavoro il master batte la laurea specialistica. Roma: Il Sole24ore.
Cascioli, F. (2016). “Le prospettive occupazionali dei giovani al termine dei percorsi di istruzione e formazione in italia e in Europa alla luce dell’indicatore europeo sulla transizione scuola-lavoro” in Politiche Sociali, fascicolo 2, pp. 287-310.
Galimberti, A., Gambacorti Passerini, B. & Palmieri, C. (2020). “Tirocinio formativo e orientamento (TFO): riflessioni sulla figura del tutor universitario per accompagnare la formazione dei professionisti educativi di secondo livello”. In Formazione, Lavoro, Persona (pp.158-169), anno VIII, n. 25.
Goglio, V. & Rizza, R. (2014). “Transizioni occupazionali di giovani e giovani adulti in Europa. Evidenze da quattro paesi” in Sociologia del lavoro, n. 136, pp. 99-123.
Lipari, D. (1987). Idee e modelli di progettazione nei processi formativi. Roma: Edizioni Lavoro
Luciano, A. & Romanò, S. (2017). “Università e lavoro. Una misura del mismatch tra istruzione e occupazione” (pp.319-341). In Scuola Democratica, fascicolo 2.
Mantovani, S. (a cura di) (1998). La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi. Milano: Mondadori.
Marcone, V. M. (2017). “Il valore generativo dell’apprendimento basato sul lavoro” (pp.337-354). In Alessandrini, G., (a cura di). Atlante di pedagogia del lavoro. Milano: FrancoAngeli.
Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.
Mousteri, V., Daly, M., Delaney, L. (2018). “The scarring effect of unemployment on psychological well-being across Europe” (pp.146-169). In Social Science Research, volume 72.
Murgia, A. & Poggio, B. (2013). “Quando studiare non basta. Racconti di giovani highly skilled nel mercato del lavoro flessibile” (pp.59-73). In Sociologia del lavoro, 131.
Negrelli, S. (2013). Le trasformazioni del lavoro. Roma: Laterza.
Palma, M. (2019). “Scuola e lavoro: pregiudizi, resistenze e possibilità di un incontro necessario” (pp. 95-120). In Ricerche pedagogiche, n. 211, anno LIII.
Pastore, F. (2012). “Le difficili transizioni scuola-lavoro in Italia. Una chiave di interpretazione” (pp.109-128). In Economia dei Servizi, fascicolo 1.
Richards, L. & Morse, J. M. (2009). Fare ricerca qualitativa. Prima guida (F. Gatti & G. Graffigna, trad.). Milano: FrancoAngeli. (Opera originale, Read First for a User’s Guide to Qualitativ Methods. New York: Sage, 2007).
Riva, M.G. (2004). Il lavoro pedagogico come ricerca dei significati e ascolto delle emozioni. Milano: Guerrini.
Sennett, R. (2012). Insieme. Rituali, piaceri, politiche della collaborazione (A. Bottini, trad.). Milano: Feltrinelli. (Opera originale, Togheter. The Rituals, Pleasures and Politics of Cooperations. Londra: Penguin Books, 2011).
Sità, C. (2012). Indagare l’esperienza. L’intervista fenomenologica nella ricerca educativa. Roma: Carocci.
www.almalaurea.it/
www.almalaurea.it/info/aiuto/lau/manuale/soft-skill/
www.formazione.unimib.it/it/didattica/post-laurea/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Francesca Antonacci, Manuela Laura Palma, Giulia Schiavone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.