Status of a popular pedagogy: reflections starting from a research on the Educational Cooperation Movement in Abruzzo
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/10730Keywords:
Educational Cooperation Movement (MCE), Popular Pedagogy, Educational practices, Educational innovations, didacticsAbstract
The research “The Educational Cooperation Movement in the provinces of Pescara and Chieti: historical roots and new educational challenges” offers stimuli for reflection on the relevance of a popular pedagogy in Italy and on the central role that the school still holds today in the development and promotion of a democratic model that embodies the principles of responsibility and solidarity, in order to promote inclusion and to contrast social marginality.
References
Alfieri, F. (1974). Il mestiere di maestro. Dieci anni nella scuola e nel Movimento di Cooperazione Educativa. Milano: Emme.
Baldacci, M. (2017). Democrazia e educazione: una prospettiva per i nostri tempi. In Fiorucci, M., Lopez, G. (a cura di), John Dewey e la pedagogia democratica del ‘900 (pp. 21-38). Roma: Roma-Tre Press. http://romatrepress.uniroma3.it/wp-content/uploads/2020/02/John-Dewey-e-la-pedagogia-democratica-del-%E2%80%98900.pdf.
Baldacci, M. (2018). L’antitesi pedagogia del ’68. In 1968 e niente fu come prima (pp. 67-78). Roma: Edizioni Conoscenza.
Bini, G. (1980). Prefazione. In Pettini, A. (1980). Origini e sviluppo della cooperazione educativa in Italia. Dalla CTS al MCE (1951-1958) (pp. V-XVII). Milano: Emme.
Catarsi, E., & Spini, A. (1982). L’esperienza educativa e politica di Bruno Ciari. Materiali del Convegno di Certaldo, 11-13 settembre 1980. Firenze: La Nuova Italia.
G. Cederna (a cura di), Atlante dell’infanzia a rischio 2017. Lettera alla scuola, S. l., Save the Children & Treccani, 2017.
Ciari, B. (1961). Le nuove tecniche didattiche. Roma: Editori Riuniti.
Ciari, B. (1973). La grande disadattata. Roma: Editori Riuniti.
Contini, M. (2009). Elogio dello scarto e della resistenza. Pensieri ed emozioni di filosofia dell’educazione. Bologna: CLUEB.
D’Agostino, Materiali per una storia elettorale dell’Abruzzo (1946-96). In Costantini, M., Felice, C. (a cura di), L’Abruzzo, Storia d’Italia. Le regioni dall’Unità a oggi (pp. 727-766). Torino: Einaudi.
D’Ascenzo, M. (2020). Pedagogic Alternatives in Italy after the Second World War: the Experience of the Movimento di Cooperazione Educativa and Bruno Ciari’s New School in Bologna. Espacio, Tiempo y Educación, 7 (1), pp. 69-87. https://doi.org/10.14516/ete.299.
Felice, C. (2000). Da «obliosa contrada» a laboratorio per l’Europa. Industria e agricoltura dall’Unità ai giorni nostri. In Costantini, M., Felice, C. (a cura di), L’Abruzzo, Storia d’Italia. Le regioni dall’Unità a oggi (pp. 223-493). Torino: Einaudi.
Freinet, É. (1973). Nascita di una pedagogia popolare. Roma: Editori Riuniti.
Istat. (2018). Le statistiche dell’Istat sulla povertà. Anno 2018. https://www.istat.it/it/files//2019/06/La-povert%C3%A0-in-Italia-2018.pdf.
Laporta, R. (1971). La difficile scommessa. Firenze: La Nuova Italia.
Mele, O. (1994). Cosa è la pedagogia popolare. In Laporta, R., Mele, O., Rizzi, R. (1994). Alle origini del Movimento di Cooperazione Educativa (pp. 55-77). Chieti: Università “G. d’Annunzio”.
Nanni, S. (2018). Educazione degli adulti, sviluppo di comunità, pedagogia critica. Angela Zucconi e il Progetto Pilota Abruzzo. Milano: Franco Angeli.
Pettini, A. (1980). Origini e sviluppo della cooperazione educativa in Italia. Dalla CTS al MCE (1951-1958). Milano: Emme.
Pilini, W. (1978). Tempo pieno a Chiugiana. Cooperazione Educativa, 1, 23-31.
Pruneri, F. (2019). La scuola elementare. In Manuale di storia della scuola italiana. Dal Risorgimento al XXI secolo (pp. 117-178). Brescia: Scholé.
Rizzi, R. (1988). Un movimento della «pedagogia popolare». In AA.VV. Dossier M.C.E. ’88 Storia e ricerca di un movimento di educatori (pp. 8-18). Roma: Cooperativa editoriale M.C.E.
Rizzi, R. (1993). Anna Fantini, filatrice e pioniera della Cooperazione educativa. Ricerche Pedagogiche, XXVII (106), pp. 23-34.
Rizzi, R. (1994). Nasce in Italia la pedagogia popolare (1951-1960). In Laporta, R., Mele, O., Rizzi, R. (1994). Alle origini del Movimento di Cooperazione Educativa (pp. 7-60). Chieti: Università “G. d’Annunzio”.
Rizzi, R. (2015). Pedagogia Popolare. Un itinerario di ricerca e azioni cooperative. Memoria e identità di un Movimento innovativo di “maestri”. Note storiche sul M.C.E. Ortacesus: Sandhi.
Roghi, V. (2017). La lettera sovversiva. Da don Milani a De Mauro, il potere delle parole. Bari, Roma: Laterza.
Saibene, A. (2017). Angela Zucconi: la comunità alla prova. https://www.che-fare.com/angela-zucconi-la-comunita-alla-prova/.
Santamaita, S. (2010). Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo. Milano: Bruno Mondadori.
Scuola Elementare Sperimentale “Via Bosio”. (1996). Uomo e natura verso il futuro. Una proposta di educazione ambientale. Regione Abruzzo – Assessorato alla Promozione Culturale. Chieti Scalo: S.n.
Susi, F. (2012). Scuola, società, politica, democrazia: dalla riforma Gentile ai decreti delegati. Roma: Armando.
Zangrilli, V., & Cives, G. (1973). Pedagogia del dissenso. Firenze: La Nuova Italia.
Zucconi, A. (2015). La parola comunità. Roma: Edizioni dell’Asino.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Elisa Maia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.