Educate in order to emancipate: the educational approaches of Ellen Key and Alessandrina Ravizza

Autori

  • Rossella Raimondo

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/6377

Parole chiave:

children’s rights, delinquency, abandoned children, reform of juvenal penal system, preventive measures

Abstract

The article intends to reconstruct significant aspects about two women, Ellen Key (1849-1926) and Alessandrina Ravizza (1846-1915), who lived in different countries, but contemporaneously. In examining common, but also different aspects between these figures, then the attention will focus on the key role played by them in favor of delinquent and abandoned children, both in phase of theoretical processing and practical action. As has been reported by numerous research on this subject, the battles fought by feminists at the beginning of the twentieth century were intended not only to achieve full recognition of women’s rights, but also to promote a new idea of childhood and the rights associated with this. The hypothesis put forward is that the prominence of women’s movements facilitated a true change in perspective, leading to the recognition of childhood as being in a category of its own, separate from that of adulthood. Claims and struggles waged by feminists, intertwoven with constant action, and this promoted the creation and development of numerous initiatives on behalf of minors that can be considered as the initial core of services dealing with children’s needs.

Riferimenti bibliografici

Bortolotto, M. (2002). L’educatore penitenziario: compiti, competenze e iter formativo. Milano: Franco Angeli.

Buchner, F. (1901). Gli asili-famiglia e la loro organizzazione. Venezia: Stab. Tip. Lit. Succ. M. Fontana.

Buttafuoco, A. (1985) Le Mariuccine: storia di un’istituzione laica: l’asilo Mariuccia. Milano: Franco Angeli.

Buttafuoco, A. (1988). La filantropia come politica. Esperienze dell’emancipazionismo italiano nel Novecento (pp. 167-185). In L. Ferrante, M. Palazzi, & G. Pomata, Ragnatele di rapporti, patronage e reti di relazioni nella storia delle donne. Torino: Rosenberg & Sellier.

Cambi, F. & Ulivieri, S. (1988). Storia dell’infanzia nell’Italia liberale. Firenze: La Nuova Italia.

Cunningham, H. (1997). Storia dell’infanzia. XVI-XX secolo. Bologna: il Mulino.

Di Bello, G. (2001). L’infanzia italiana nei progetti di legge e di riforma del se-condo Ottocento. In C. Covato & S. Ulivieri (Ed.). Itinerari nella storia dell’infanzia. Bambini e bambine, modelli pedagogici e stili educativi (pp.181-196). Milano: Unicopli.

Dolens, A. (1915). Una Consolatrice. Il Secolo.

Galliac, H. (1991). Les maisons de correction. 1830-1945. Paris: Éditions Cujas.

Giordani, F. (1904). L’attuale condizione dei delinquenti minorenni. Rivista di diritto penale, 10-21.

Guarnieri, P. (2006). Un piccolo essere perverso. Il bambino nella cultura scientifica italiana tra Otto e Novecento. Contemporanea, 2, 23-35.

Howard, J. (1777). The State of Prisons in England and Wales. Warrington: W. Eyres.

Key, E. (1900). Barbets aarhundrede. Stockholm: Albert Bonniers Förlag (It. transl. Il secolo dei fanciulli, Bocca, Torino, 1906).

Laschi, R. (1900). La protezione dei minorenni al congresso penitenziario di Bruxelles. Agosto 1900. Rivista della beneficienza pubblica.

Lentini, S. (2012). L’esecuzione penale e le misure alternative alla detenzione per il condannato minorenne. In A. Pennisi, La giustizia penale minorile: formazione, devianza, diritto e processo (pp.465-485). Milano: Giuffrè Editore.

Levene, A. (2004). The childhood of the poor: welfare in eighteenth-century London. Basingstone: Palgrave Macmillan.

Montesi, B. (1999). Emancipazionismo femminile e legislazione a favore dell’infanzia traviata. L’opera di Lucy Bartlett in Italia. Storia e problemi contemporanei, 24, 153-174.

Montesi, B. (2007). Questo figlio a chi lo do? Minori, famiglie, istituzioni (1865-1914). Milano: Franco Angeli.

Mori, M. (2009). Stefania Etzerodt Omboni e la sua concreta utopia. In L. Gazzetta & P. Zamperlin (Ed.). Donne Diritti e Società a Padova tra Otto e Novecento (pp.75-88). Padova: Quaderni del Bollettino del Museo Civico di Padova.

Negri, A. (1911). La madonna dei poveri. La lettura, 3, pp. 8-15.

Nuti, V. (1992). Discoli e derelitti. L’infanzia povera dopo l’Unità. Firenze: La Nuova Italia.

Key, E. (1900). Barbets aarhundrede. Stockholm: Albert Bonniers Förlag (trad. it. Il secolo dei fanciulli, Bocca, Torino, 1906).

Perrot, M. (1992). Funzioni della famiglia. In P. Ariès & G. Duby (Ed.). La vita privata. L’Ottocento (pp.75-148). Milano: Mondadori.

Pichbeck, J. & Hewitt, M. (Ed.). (1973). Children in English society. Toronto: University of Toronto.

Pieroni Bortolotti, F. (1975). Alle origini del movimento femminile in Italia. 1848-1892. Torino: Einaudi.

Pironi, T. (2010a). Femminismo ed educazione in età giolittina. Conflitti e sfide della modernità. Pisa: Edizioni ETS.

Pironi, T. (2010b). Ellen Key e il femminismo italiano di inizio Novecento. In A. Cagnolati (Ed.). Maternità militanti. Impegno sociale tra educazione ed emancipazione (pp. 41-63). Roma: Aracne editrice.

Planefors, P.I. (2013). Ellen Key. Creating a European Identity. Umea: Alvastra Publishing House.

Raimondo, R. (2014). Discoli incorreggibili. Indagine storico-educativa sulle origini delle case di correzione in Italia e in Inghilterra. Milano: Franco An-geli.

Raimondo, R. (2016). Audaci filantrope e piccoli randagi. Il contributo di Lucy Bartlett, Alessandrina Ravizza e Bice Cammeo a favore dell’infanzia traviata e derelitta. Parma: Edizioni Junior.

Ravizza, A. (1908). Provvedimenti per la fanciullezza abbandonata, traviata, delinquente. In Unione Femminile nazionale, Atti del 1° Congresso Nazionale di attività pratica femminile, Milano.

Rollier-Echalier, C. (1990). La politique a l’ègard de la petit enfance sons la 3 Republique. Paris: Press Universitaires de France.

Scaramuzza, E. (2004). La santa e la spudorata: Alessandrina Ravizza e Sibilla Aleramo. Napoli: Liguori.

Scaramuzza, E. (1986). Una filantropa di professione: Alessandrina

Ravizza. La collaborazione con la società umanitaria. Storia in Lombardia, 3, 45-96.

Sighele, S. (1911). La crisi dell’infanzia e la delinquenza dei minorenni. Firen-ze: CASA EDITRICE ITALIANA di A. QUATTRINI.

Thiercé, A. (1999). Histoire de l’adolescence (1850-1914). Paris: Belin.

Viaggiani, I. (2006). Storia della pedagogia penitenziaria. Roma: Anicia Italia.

Downloads

Pubblicato

2016-11-11

Come citare

Raimondo, R. (2016). Educate in order to emancipate: the educational approaches of Ellen Key and Alessandrina Ravizza. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 11(2), 97–110. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/6377