The Pedagogical Problematicism in teacher training. The planning of authentic tasks to “construct existence”

Authors

  • Rosaria Capobianco Università di Napoli Federico II

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14167

Keywords:

Didactic Problematicism, problematicity, existential planning, authentic task, teacher training

Abstract

Starting from the problematicity that reveals itself in indeterminacy, in contradiction, in ambiguity, in instability, in incongruity, in complexity, in openness to various possibilities, and which is never reducible to a simple system or to a complex structure, the essay analyses the thought of Giovanni Maria Bertin in the light of the passage from Pedagogical Problematicism to Didactic Problematicism. A step that requires training, the training of teachers who, teaching authentic tasks, have to deal with the design of problematicity. Illustrating the fundamental elements of Pedagogical Problematicism, the essay presents a useful format for all teachers who prepare authentic tasks for their students.

References

Alexander, R. J. (2008). Towards dialogic teaching. Rethinking classroom talk. Dialogos.

Altet, M. (2007). La contribution de l’analyse de pratiques en IUFM et de la réflexion sur l’action à la construction du «savoir-enseigner». In M. Bru & L. Talbot (Eds.), Des compétences pour enseigner. Entre objets sociaux et objets de recherche (pp. 49-65). PUR.

Astolfi, J.P. (1993). Placer les élèves en “situation-problème”? Probio-Revue, 16(4), 310-321.

Bakhtin, M.M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. University of Texas Press.

Baldacci, M. (2003). Il problematicismo. Milella.

Baldacci, M. (2015). La rielaborazione del problematicismo nell’opera di Franco Frabboni. In M. Baldacci & F. Pinto Minerva (Eds.), Razionalità, educazione, realtà sociale. Studi sulla pedagogia di Franco Frabboni (pp. 11-28). FrancoAngeli.

Bertin, G.M. (1953). Etica e pedagogia dell’impegno. Marzorati.

Bertin, G.M. (1967). Introduzione al problematicismo pedagogico. Marzorati.

Bertin, G.M. (1968). Educazione alla ragione. Lezioni di pedagogia generale. Armando.

Bertin, G.M. (1981). Disordine esistenziale e istanza della ragione. Cappelli.

Bertin, G.M. (1997). Nietzsche. L’inattuale, idea pedagogica. La Nuova Italia.

Bertin, G.M., Contini, M. (1983). Costruire l’esistenza. Il riscatto della ragione educative. Armando.

Bertin, G.M., Contini, M. (2004). Educazione alla progettualità esistenziale. Armando.

Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. National Academy Press.

Castoldi, M. (2018). Compiti autentici. Un nuovo modo di insegnare ed apprendere. UTET.

Chun, M. (2010). Talking Teaching to (performance) Task: Linking Pedagogical and Assessment Practices. Change. The Magazine of Higher Learning, 42(2), 22–29. https://doi.org/10.1080/00091381003590795

Contini, M. (2009). Elogio dello scarto e della resistenza. Clueb.

Contini, M., Fabbri, M. (ed.) (2014). Il futuro ricordato. Impegno etico e progettualità educativa. ETS.

Domenici, G. (2018). La formazione iniziale e in servizio degli insegnanti. Armando.

Duschl, R. A., & Osborne, J. (2002). Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies in Science Education, 38(1), 39–72. https://doi.org/10.1080/03057260208560187

European Council (2018). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. Raccomandazione del Consiglio del 22 maggio 2018 relativa alle competenze chiave per l’apprendimento permanente. Gazzetta Ufficiale dell’Unione Europea C189 del 4.6.2018

Fabbri, M., Pironi, T. (2020). Educare alla ricerca. Giovanni Maria Bertin precursore del pensiero della complessità. Studium.

Frabboni, F. (2012). Il problematicismo in pedagogia e didattica. Erickson.

Galliani, L. (2015). Buona università per la buona scuola. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 15, 9–15. Retrieved January 21, 2022 from: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/1645

Glatthorn, A.A. (1999). Performance standards and authentic learning. Eye on Education.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses on achievement. Routledge.

Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.

Legge 13 Luglio 2015, n.107. Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana n.162 del 15-07-2015.

Margiotta, U. (2017). Editoriale. La formazione iniziale degli insegnanti secondari. Per un curricolo integrato a struttura di laboratori. Formazione & Insegnamento, XV (3), 9–14. Retrieved January 21, 2022 from: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2620

McTighe, J. (2019). An Intro to Performance Tasks. Guide to Engaging Students in Meaningful Learning. Defined Learning. Retrieved January 21, 2022 from: https://www.definedlearning.com/jay-mctighe-ebook/

M.I.U.R. (2012). Indicazioni Nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo. Annali dell’Istruzione, numero speciale, Le Monnier.

M.I.U.R. (2015). Linee guida per la certificazione delle competenze nel primo ciclo di istruzione, allegate alla C.M. n. 3 prot. n. 1235 del 13 febbraio 2015. Retrieved January 21, 2022 from: https://www.istruzione.it/allegati/2015/cm3.pdf

M.I.U.R. (2017). Linee guida per la certificazione delle competenze nel primo ciclo di istruzione. Retrieved January 21, 2022 from: https://miur.gov.it/en/-/linee-guida-certificazione-delle-competenze

Reeves, T. C., Herrington, J., & Oliver, R. (2002). Authentic activities and online learning. In A. Goody, J. Herrington, and M. Northcote (Eds.), Quality conversations: Research and Development in Higher Education, 25 (pp. 562-567). HERDSA.

Schön, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Book.

Tessaro, F. (2014). Compiti autentici o prove di realtà? Formazione & Insegnamento, 12(3), 77–88. Retrieved January 21, 2022 from: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/1119

Wiggins, G. (1993). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits of testing. Jossey-Bass.

Downloads

Published

2022-10-05

How to Cite

Capobianco, R. (2022). The Pedagogical Problematicism in teacher training. The planning of authentic tasks to “construct existence”. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 17(2), 61–74. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14167