Outside the margin. Metaphors of disability and integration in the recent literature for children.

Authors

  • William Grandi

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2685

Keywords:

disability, children’s literature, social integration, childhood, education

Abstract

The article investigates recent Children’s Literature, in order to find out metaphors and references about disabled people. Documentation on this issue is so abundant that only the most considerable tales and writers was analyzed: for instance, Neil Gaiman, Roald Dahl, Silvana Gandolfi and many other writers dedicated some of their books to characters with physical disabilities, dyslexia, autism.

This research shows that Children’s Literature can enable children and grown-up people not only to know disabilities, but also to start up social integration of disabled person.

References

Beseghi E. (2007). Il silenzio e il grido. In Eadem (Ed.). Specchi della diversità (pp.75-87). Milano: Mondadori.

Brolli D. (2009). Cifrario minimo. In Sola S., & Terrusi M.(Eds.). La differenza non è una sottrazione – libri per ragazzi e disabilità (pp. 56-57). Roma: Lapis.

Canevaro A. (1986). Handicap e identità. Bologna: Cappelli.

Dahl R. (2007). Il vicario carivoi. Milano: Salani.

Eliade M. (2005). Lo sciamanismo (8 th ed.). Roma: Edizioni Mediterranee.

Festa E. E. (2008). La buffa bambina. Milano: Mondadori.

Gaiman N. (2010). Odd e il gigante di ghiaccio. Milano: Mondadori.

Gallardo M. e M. (2009). Maria e io. Bologna: Comma 22.

Gandolfi S. (1995). Occhio al gatto. Milano: Salani.

Grilli G. (1997). L’ombra e lo specchio. Fiaba e filosofia tra apparenza e simbolo. In Beseghi E. (Ed.), Specchi delle diversità (pp. 29-41). Milano: Mondadori.

Grimm J. e W. (1970). Fiabe. Torino: Einaudi.

Natalini S. (2011). In famiglia. Casalecchio di Reno (BO): Fatatrac.

Papini A. (2010). Adabbracciarnessuno. Casalecchio di Reno (BO): Fatatrac.

Riordan R. (2010). Percy Jackson e gli dei dell’Olimpo – Il ladro di Fulmini. Milano: Mondadori.

Sola S., & Terrusi M. (Eds.). (2009). La differenza non è una sottrazione – libri per ragazzi e disabilità. Roma: Lapis.

Spagnoli Fritze E. (2009). Il mondo è anche di Tobias. Roma: Lapis.

Stephens M. (2006). I misteri della grande foresta. Milano: Mondadori.

Terrusi M. (2012). Albi illustrati. Leggere, guardare, nominare il mondo nei libri per l’infanzia. Roma: Carocci.

Ulivieri S. (1997). Sentieri storici dell’emarginazione. In Eadem (Ed.). L’educazione e i marginali. Scandicci (FI): La Nuova Italia.

Downloads

Published

2012-06-11

How to Cite

Grandi, W. (2012). Outside the margin. Metaphors of disability and integration in the recent literature for children. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 7(1). https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2685

Issue

Section

History, stories and narrative in education