Educational perspective on gender representations.

Authors

  • Stefano Benini

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2600

Keywords:

adolescents, “think the gender”, self-discovery, gender education, in-the-hearth-of-the-choice

Abstract

The paper follows the findings of qualitative empirical research “gender rappresentation” on 172 adolescents, in Bologna and Rimini. The data  collect are reading from a pedagogical viewpoint to delineate tracks and methodologies to facilitate girls and boys to self-discovery and design their being female and male.

References

Demetrio. D., Giusti. M., Iori.V., Mapelli. B., Piussi. A.M., & Ulivieri. S. (2001). Con voce diversa. Pedagogia e differenza sessuale e di genere. Milano: Guerini studio.

Albanesi, C., & Lorenzini, S. (2011). Femmine e maschi nei discorsi tra compagni di classe. Bologna: Clueb.

Albanesi, C. (2004). I focus Gruoup. Roma: Carocci.

Bateson, G. (1984). Mente e natura, un’unità necessaria. Milano: Adelphi.

Benasayag, M., & Schmit, G. (2004). L’epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli.

Contini, M. (2009). Elogio dello scarto e della resistenza. Bologna: Clueb.

Contini, M., Fabbri, M., & Manuzzi, P. (2006). Non di solo cervello, Educare alle connes-sioni mente-corpo-significati-contesti. Milano: Raffaello Cortina.

Contini, M., & Genovese, A. (1997). Impegno e conflitto. Saggi di pedagogia problematici-sta. Firenze: La Nuova Italia.

Dallari, M. (2000). Pensare, dire il pensiero, educare. Il punto di vista della peda-gogia. Encyclopaideia n. 8, pp. 65-99.

Fabbri, M. (2005). Nel cuore della scelta. Kierkegaard, l’etica senza fondamenti e l’angoscia della formazione. Milano: Unicopli.

Freire, P.(1971). La pedagogia degli oppressi. Milano, Mondadori.

Galimberti, U. (2007). L’ospite inquietante. Il nichilismo e i giovani. Milano: Feltrinelli.

Iori, V. (2001). La differenza di genere: alcune questioni. Demetrio. D., Giusti. M., Iori.V., Mapelli. B., Piussi. A.M., & Ulivieri. S. (2001). Con voce diversa. Pedagogia e differenza sessuale e di genere. Milano: Guerini studio.

Leonelli, S. (2008). Dal singolare al plurale. Simone de Beauvoir e l’autobiografia al femmini-le come percorso di formazione. Bologna: Clueb.

Leonelli, S. (2003). Molteplicità. L'identità personale tra narrazione e costruzione. Bolo-gna: Clueb.

Gamberi, C., Maio A., & Selmi G. (2010). Educare al genere. Riflessioni e strumenti per articolare la complessità. Roma: Carocci.

Mapelli, B. (2007). La radicalità della tematica di genere in educazione. Tamanini, C. (2007). Maschi e femmine a scuola: stili relazionali e di apprendimento. Trento: Iprase del Trentino.

Mapelli, B. (2001) Educare nel tempo. Generi e generazioni, Demetrio. D., Giusti. M., Iori.V., Mapelli. B., Piussi. A.M., & Ulivieri. S. (2001). Con voce diversa. Pedago-gia e differenza sessuale e di genere. Milano: Guerini studio.

Monceri, F. (2010). Pensare multiplo. Oltre le dicotomie di sesso e genere. Gam-beri, C., Maio A., & Selmi G. (2010). Educare al genere. Riflessioni e strumenti per arti-colare la complessità. Roma: Carocci.

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo. Roma: Carrocci.

Palmonari, A. (1993). Psicologia dell’adolescenza. Bologna: Il Mulino.

Peroni, A. & Setter, G. (2005). Adolescenti particolari. Analisi psicologica del diario di un adolescente impegnato. Trento: Erikson.

Sartori, F. (2008). La costruzione del genere tra i giovani. Pedagogika – XII – 2. pp. 44-50.

Published

2012-06-11

How to Cite

Benini, S. (2012). Educational perspective on gender representations. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 7(1). https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/2600

Issue

Section

Theories, models and contexts in education