Logical issues and philosophical issues. The debate between Gentile and Masci on the teaching of philosophy in high schools

Authors

  • Andrea Suggi Liceo Scientifico Francesco Cecioni - Livorno

DOI:

https://doi.org/10.60923/issn.1970-2221/22518

Keywords:

history of education, Giovanni Gentile, Filippo Masci, philosophy teaching in high schools, history of the school

Abstract

This paper aims to reconstruct the controversy that pitted Gentile and Masci against each other in the early twentieth century over the methods of teaching philosophy in high schools. Agreeing in their defense of philosophy teaching in high schools when it seemed it might be eliminated, Masci and Gentile disagreed regarding how philosophy should be taught. To the then-common systematic approach, shared by Masci, according to which the three-year philosophy course should be structured around Psychology, Logic, and Ethics, Gentile countered with an approach based on direct reading of texts and the study of philosophical theories reconstructed in their historical development, an approach that would actually be introduced into Italian schools with the 1923 reform.

References

Cavallera, G. U. (2014). Il manuale di filosofia nell’età del Positivismo in Italia. I problemi della Pedagogia, 60(1), 3-39.

Cerasi, L. (2009). Nato maestro. Su padre Pistelli e l’antipedagogia vitalistico-patriottica nelle Pìstole di Omero. Annali di Storia dell’Educazione, 16, 1-20.

Chiarini, G. (1894a). La scuola classica in Italia dal 1860 ai giorni nostri. Nuova Antologia di Scienze, Lettere ed Arti, 14, 250-270.

Chiarini, G. (1894b). La riforma della scuola classica in Italia. Osservazioni e proposte. Nuova Antologia di Scienze, Lettere ed Arti, 15, 433-440.

Chiosso, G. (1983). La stampa scolastica torinese nel primo ’900. Quaderni del Centro Studi C. Trabucco, 3, 17-53;

Cuciniello, C. (1980). Chiarini, Giuseppe. Dizionario Biografico degli Italiani, 24. https://www.treccani.it/enciclopedia/giuseppe-chiarini_(Dizionario-Biografico)/

Faggi, A. (1900). Questioni logiche e psicologiche. Rivista di Filosofia, Pedagogia e Scienze Affini, 1, 113-126.

Genna, C. (2012). Carlo Cantoni e la «Rivista Filosofica» (1899-1908). Qanat.

Gentile, G. (1900a). L’insegnamento della filosofia ne’ licei. Saggio pedagogico. Sandron.

Gentile, G. (1900b). L’insegnamento della logica e della filosofia nei licei. Rivista di Filosofia, Psicologia e Scienze Affini, 2/1900.

Gentile, G. (1937a). Scritti pedagogici, I, Educazione e scuola laica. Quarta edizione riveduta e accresciuta. Sansoni.

Gentile, G. (1937b). Filippo Masci. In Gentile G. (Ed.). Scritti pedagogici. III. La riforma della scuola in Italia (2a ed.) (pp. 37-38) .Sansoni.

Giammancheri, E. (1971-1972). La struttura della pedagogia secondo Mariano Maresca. Pedagogia e Vita, 485-507.

Giammancheri, E. (1974-1975). I primi critici della pedagogia di Gentile. Pedagogia e Vita, 5, 485-512.

Guarnieri, P. (1981). La «Rivista Filosofica» (1899-1908). Conoscenza e valori nel neokantismo italiano. La Nuova Italia.

Guarnieri, P. (1994). Faggi, Adolfo. Dizionario Biografico degli Italiani, 44. https://www.treccani.it/enciclopedia/adolfo-faggi_(Dizionario-Biografico)/

Landolfi Petrone, G. (2008). Masci, Filippo. Dizionario Biografico degli Italiani, 71. https://www.treccani.it/enciclopedia/filippo-masci_(Dizionario-Biografico)/

Marrone, A. (2013). Pedagogia e scuola nella «Rassegna Nazionale» (1879-1915). History of Education and Children’s Literature, 2, 221-238.

Masci, F. (1899). Elementi di Filosofia per le scuole secondarie, vol. I, Logica. Pierro.

Masci, F. (1900). Questioni logiche. Rivista di Filosofia, Pedagogia e Scienze Affini, 321-332.

Masci, F. (1910). Elementi di Filosofia per le scuole secondarie, vol. I, Logica (2a ed.). Pierro.

Mulè, P. (2001). I principi teorici della pedagogia di Mariano Maresca. Pellegrini.

Pertici, R. (2015), Pistelli, Ermenegildo, Dizionario Biografico degli Italiani, 84. https://www.treccani.it/enciclopedia/ermenegildo-pistelli_(Dizionario-Biografico)/

Pistelli, E. (1894). Le “osservazioni e proposte” di Giuseppe Chiarini sulla riforma della scuola classica in Italia. La Rassegna Nazionale, 79/1894, 169-185.

Signori, E. (Ed.). (2002). Minerva a Pavia. L’ateneo e la città tra guerre e fascismo. Cisalpino.

Published

2025-12-18

How to Cite

Suggi, A. (2025). Logical issues and philosophical issues. The debate between Gentile and Masci on the teaching of philosophy in high schools. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 20(3), 45–56. https://doi.org/10.60923/issn.1970-2221/22518

Issue

Section

Articles