Relationships as the engine of social work. Professionals’ views from a residential socio-educational community for minors, navigating ties, ruptures, and belonging

Authors

  • Cecilia Grasso Educatrice e pedagogista
  • Giuseppe Carmelo Pillera Department of Educational Sciences - University of Catania https://orcid.org/0000-0002-6968-8718

DOI:

https://doi.org/10.60923/issn.1970-2221/22379

Keywords:

social work, socio-educational residential communities for minors, educational professions, turn-over, Interpretative Phenomenological Analysis

Abstract

This article presents a qualitative study conducted within a residential socio-educational facility for minors, aiming to explore the factors influencing the quality of educational work and the stability of professional relationships. Through in-depth interviews with the multidisciplinary team, the research investigates professionals’ perceptions of workload, job satisfaction, staff turnover, and the quality of internal and external relationships. Findings highlight the crucial role of dialogue, interdependence, and a sense of belonging in shaping an effective “collective mind” within the team. Organizational challenges, lack of growth opportunities, and emotional overload emerge as key sources of discomfort and attrition. The study proposes targeted solutions to improve organizational wellbeing and enhance educational competencies as protective factors for the emotional and relational integrity of the community. The idiographic approach and use of Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) allowed for an in-depth understanding of the micro-organizational and relational dynamics at play.

References

Argyris, C., & Schön, D. A. (1995). Organizational learning: Theory, method, and practice. Addison & Wesley Publication.

Bastianoni, P., & Baiamonte, M. (2014). Il progetto educativo nelle comunità per i minori. Cos’è e come si costruisce. Erickson.

Bastianoni, P., & Taurino, A. (2008). La relazione come focus dell’intervento. In O. Codispoti, P. Bastianoni & A. Taurino (Eds.), Dinamiche relazionali e interventi clinici (pp. 215-270). Carocci.

Bastianoni, P., & Taurino, A. (2017). Le comunità per minori. Modelli di formazione e supervisione clinica. Carocci.

Bastianoni, P., Zullo, F., & Taurino, A. (2012). La ricerca-intervento come processo formativo nelle comunità per minori: L’esperienza in un contesto residenziale per adolescenti. Psicologia Clinica dello Sviluppo, XVI(1), 133-144. https://doi.org/10.1449/37094

Benvenuto, G. (2015). Stili e metodi della ricerca educativa. Carocci.

Calidoni, P. (2020). Servizi e professionalità educative per i minori come comunità di pratiche. In G. I. Mastropasqua, L. Pandolfi & F. Palomba (Eds.), Le comunità educative nella giustizia penale minorile (pp. 105-110). Gangemi Editore.

Debè, A. (2019). L’accoglienza dei minori fuori famiglia: Alle origini della comunità educativa. In M. Gecchele & P. Dal Toso (Eds.), Educare alle diversità. Una prospettiva storica (pp. 181- 202). Edizioni ETS.

Depedri, S., Bonazza, M., & Lattari, E. (2024). Lavorare in cooperativa oggi. La voce dei nuovi professionisti della cura e il turn-over nelle imprese sociali. EURICSE – Research Report n. 35|24. https://euricse.eu/it/publications/lavorare-in-cooperativa-oggi-la-voce-dei-nuovi-professionisti-della-cura-e-il-turn-over-nelle-imprese-sociali

Gruppo CRC (2023). 13° Rapporto di aggiornamento sul monitoraggio della Convenzione sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza in Italia – 13° Rapporto CRC: I diritti mancati di una generazione sospesa tra sogni e incer-tezze. https://gruppocrc.net/area-tematica/minori-fuori-dalla-propria

De Kerckhove, D. (1998). Connected Intelligence. The Arrival of the Web Society. Kogan Page.

Del Valle, J. F., Canali, C., Bravo, A., & Vecchiato, T. (2013). Child protection in Italy and Spain: Influence of the family supported society. Psychosocial Intervention, 22(3), 227-237. https://doi.org/10.5093/in2013a26

Galeotti, G., & Del Gobbo, G. (2019). Formazione continua per l’innovazione nel Terzo settore. Una ricerca collaborativa per lo sviluppo professionale nei servizi socio-educativi. LLL - Lifelong Lifewide Learning, 15(34), 70-87. https://doi.org/10.19241/lll.v15i34.254

Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. (1959). The motivation to work (2nd ed.). Wiley.

Iori, V. (2018). Educatori e pedagogisti. Senso dell’agire educativo e riconoscimento professionale. Erickson.

Irvine, D. M., & Evans, M. G. (1995). Job satisfaction and turnover among nurses: Integrating research findings across studies. Nursing Research, 44(4), 246-253. https://doi.org/10.1097/00006199-199507000-00010

Kahn, R. L., & Cannell, C. F. (1968). La dinamica dell’intervista. Marsilio. (Opera originale pubblicata 1957).

Lévy, P. (2002). L’intelligenza collettiva. Per un’antropologia del cyberspazio. Feltrinelli.

Lewin, K. (1948). I conflitti sociali. Saggi di dinamica di gruppo. FrancoAngeli.

Losito, G. (2004). L’intervista nella ricerca sociale. Laterza.

McDougall, W. (1920). The group mind. AT The University Press.

Milani, L. (2014). La Galassia mente collettiva. Tracce inter-transdisciplinari e riflessioni pedagogiche. In G. Annacontini & R. Galelli (Eds.), Formare altre(i)menti. Quaderni di “MeTis” 2 (pp. 47-70). Progedit.

Milani, L. (2023). Professioni educative e connessioni emancipative: Il filo di Arianna tra Mente Collettiva e Intelligenza Connettiva per abitare i margini. Pedagogia Oggi, 21(2), 19-25. https://doi.org/10.7346/PO-022023-02

MLPS - Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (2024). Linee di indirizzo per l’accoglienza nei servizi residenziali per minorenni. Istituto degli Innocenti. https://www.minori.gov.it/it/minori/linee-di-indirizzo-laccoglienza-nei-servizi-residenziali-minorenni

Ochs, E. (1979). Transcription as theory. In E. Ochs. & B.B. Schiefflin (Eds.), Developmental pragmatics (pp. 43-72). Academic.

Pagani, V. (2020). Dare voce ai dati. L’analisi dei dati testuali nella ricerca educativa. Edizioni Junior.

Pandolfi, L. (2021). Una ricerca collaborativa nei servizi educativi residenziali per minori: La voce dei professionisti e dei ragazzi nei processi di miglioramento della qualità. In P. Lucisano (Ed.), Ricerca e didattica per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione (pp. 404-417). Pensa Multimedia.

Perillo, P. (2012). Pensarsi educatori. Liguori editore.

Pintus, A., & Zobbi, E. (2025). Comunità educative per minorenni. Storie e progetti di vita in dialogo. FrancoAngeli.

Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. Sage.

Riva, M.G. (2004). Il lavoro pedagogico come ricerca dei significati e ascolto delle emozioni. Guerini.

Schön, D. A. (1993). Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Dedalo.

Siegel, D. J. (2013). La mente relazionale. Neurobiologia dell'esperienza interpersonale. Raffaello Cortina Editore.

Simeone, D. (2022). La competenza riflessiva: Rielaborare e confrontarsi in supervisione. In L. Cadei, D. Simeone, E. Serrelli & L. Abeni (Eds.), L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello (pp. 101-118). Schòle.

Smith, J. A. (1996). Evolving issues for qualitative psychology. In J. T. E. Richardson (Ed.), Handbook of qualitative research methods for psychology and the social sciences (pp. 189-201). BPS Books.

Smith, J. A. (2004). Reflecting on the development of interpretative phenomenological analysis and its contribution to qualitative research in psychology. Qualitative Research in Psychology, 1(1), 39-54. https://doi.org/10.1191/1478088704qp004oa

Tilley, S. A., & Powick, K. D. (2002). Distanced data. Transcribing other people’s research tapes. Canadian Journal of Education, 27(2-3), 291-310. https://doi.org/10.2307/1602225

Taurino, A., & Bastianoni, P. (2012). La cura e il sostegno agli operatori di comunità: Il modello della formazione-supervisione integrata. Minorigiustizia, 3, 141-149. https://doi.org/10.3280/MG2012-003019

Tramma, S. (2018). L’educatore imperfetto. Senso e complessità del lavoro educativo. Carocci.

Weick, K. E., & Roberts, K. H. (1993). Collective mind in organization: Heedful interrelating on flight deck. Administrative Science Quarterly, 38, 357-381. http://dx.doi.org/10.2307/2393372

Wenger, E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Raffaello Cortina Editore.

Yue, J.-W., Ooi, K.-B., & Keong, C. C. (2011). The relationship between people-related total quality management (TQM) practices, job satisfaction and turnover intention: A literature review and proposed conceptual model. African Journal of Business Management, 5(15), 6632-6639. https://doi.org/10.5897/AJBM10.435

Zobbi, E., & Pintus, A. (2024). Voci di comunità. Una ricerca-formazione con i coordinatori di comunità educative per minori. Cultura Pedagogica e Scenari Educativi, 2(2), 148-155. https://doi.org/10.7347/spgs-02-2024-19

Published

2025-12-18

How to Cite

Grasso, C., & Pillera, G. C. (2025). Relationships as the engine of social work. Professionals’ views from a residential socio-educational community for minors, navigating ties, ruptures, and belonging. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 20(3), 75–91. https://doi.org/10.60923/issn.1970-2221/22379

Issue

Section

Articles