“Happiness without screens” in primary school: Media Education projects including teaching activities, workshops, and quantitative surveys

Authors

  • Gabriele Lugaro CED Centro per l'Educazione Digitale A.P.S.
  • Jacopo Ferro CED – Centro per l’Educazione al Digitale A.P.S.

DOI:

https://doi.org/10.60923/issn.1970-2221/20338

Keywords:

media education, digital education, digital well-being, digital literacy, primary school

Abstract

The article presents the outcomes of an action-research project carried out in two fifth-grade primary school classes to investigate children's use of screens and digital media. The project included the administration of a questionnaire aimed at collecting data and promoting, over the course of five two-hour sessions, shared critical reflections and workshop activities within the classes. The sessions focused on how social networks and digital devices work, on students’ own patterns and timing of use, and on the impact of these technologies on everyday life, personal tastes, and choices. The data collected and the topics addressed were discussed with the teachers and students of the participating classes. A reflective activity was then proposed - both at home and at school - on personal happy moments experienced without screens. This activity culminated in the collaborative writing of a set of digital habit guidelines to be shared within the family. At the end of the project, students' feedback was collected in order to assess the effectiveness of the educational experience.

References

Académie des Sciences. (2016). Il bambino e gli schermi: Raccomandazioni per genitori e insegnanti. Guerini Scientifica.

Bennett Goleman, T. (2016). Alchimia emotiva. BUR Rizzoli.

Buckingham, D. (2020). Un manifesto per la media education. Mondadori.

Cambi, F. (2005). Le pedagogie del Novecento. Laterza.

Cambi, F., Mariani, A., Sarsini, D., & Giosi, M. (2017). Pedagogia generale: Identità, percorsi, funzione. Carocci.

Cilento, A. (2021). La caffetteria di carta. Giunti Editore.

Dalai Lama, & Ekman, P. (2014). Felicità emotiva. Sperling & Kupfer.

Di Bari, C., & Lugaro, G. (2022). L’educazione al digitale nel sistema educativo 0–6. CRSS&S Editore.

Dolci, D. (1996). La struttura maieutica e l’evolverci. La Nuova Italia.

Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (2017). I cento linguaggi dei bambini. Junior.

Ekman, P., & Friesen, W. V. (2017). Giù la maschera: Come riconoscere le emozioni dall’espressione del viso. Giunti.

Floridi, L. (2013). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer Cham.

Freire, P. (2012). La pedagogia degli oppressi. Gruppo Abele.

Gardner, H. (2013). Formae mentis: Saggio sulla pluralità dell’intelligenza. Feltrinelli.

Gardner, H., & Davis, K. (2013). Generazione app: La testa dei giovani e il nuovo mondo digitale. Feltrinelli.

Goleman, D. (1996). Intelligenza emotiva: Che cos'è, perché può renderci felici. Rizzoli.

Gui, M., Gerosa, T., Vitullo, A., & Losi, L. (2020). L’età dello smartphone: Un’analisi dei predittori sociali dell’età di accesso al primo smartphone personale e delle sue possibili conseguenze nel tempo. Centro di ricerca Benessere Digitale, Università degli Studi di Milano-Bicocca.

Habermas, J. (1986). Teoria dell’agire comunicativo (Vol. 2: Critica della ragione funzionalistica). Il Mulino.

Haidt, J. (2024). La generazione ansiosa. Rizzoli.

Lipman, M. (2005). Educare al pensiero. Vita & Pensiero.

Livingstone, S., & Blum-Ross, A. (2022). Figli connessi. Erickson.

Lugaro, G., Di Bari, C., & Ferro, J. (2023a). Orientarsi nel digitale e comprendere i social media, tra percezioni e uso reale: Una ricerca-azione nel savonese per l’educazione digitale nelle scuole secondarie di secondo grado. Media Education, 14(2), 71–84.

Lugaro, G., Di Bari, C., & Ferro, J. (2023b). Ricerche e percorsi di educazione digitale nello 0–6: Il compito di coinvolgere servizi educativi e famiglie. Vita dell’Infanzia, (9–10), 22–28.

Maragliano, R., & Pireddu, M. (2014). Storia e pedagogia nei media. Narcissus.me.

Masterman, L. (1985). Teaching the media. Routledge.

McLuhan, M. (1967). Gli strumenti del comunicare. Il Saggiatore.

Mortari, L. (2004). Apprendere dall’esperienza: Il pensare riflessivo nella formazione. Carocci.

Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca in pedagogia. Carocci.

Ministero dell’Istruzione e del Merito. (2024). Nota 5274 dell’11 luglio 2024.

Porges, S. W. (2014). La teoria polivagale: Fondamenti neurofisiologici delle emozioni, dell’attaccamento, della comunicazione e dell’autoregolazione. Giovanni Fioriti Editore.

Postman, N. (1981). Ecologia dei media. Armando.

Ranieri, M. (2022). Competenze digitali per insegnare: Modelli e proposte operative. Carocci.

Rideout, V., & Robb, M. B. (2020). The Common Sense census: Media use by kids age zero to eight. Common Sense Media.

Riva, G. (2019). Nativi digitali. Il Mulino.

Rivoltella, P. C. (2012). Neurodidattica. Raffaello Cortina.

Rivoltella, P. C. (2019). Media education. Morcelliana.

Schön, D. A. (1984). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.

Szadejko, K., Garavini, E., Cantoni, L., Franchini, M., Casolari, G., Gualmini, M., & Zacchi, G. (2022). Impatto dell’astinenza da cellulare sull’ansia e sui bisogni psicologici dei giovani tra i 14 e i 18 anni: Ricerca quali-quantitativa “Challenge4Me”. Teoria e Prassi, 4, 30-43.

Tisseron, S. (2006). Guarda un po’! Immaginazione del bambino e civiltà dell’immagine. Feltrinelli.

Tisseron, S. (2016). 3-6-9-12: Diventare grandi all’epoca degli schermi digitali. La Scuola.

Trinchero, R. (2015). I metodi della ricerca educativa. Laterza.

Ward, C. (2018). L’educazione incidentale. Elèuthera.

Zuboff, S. (2019). Il capitalismo della sorveglianza. Luiss University Press.

Sitografia:

Center for Humane Technology. (s.d.). Home page. https://www.humanetech.com

Center for Humane Technology. (s.d.). Ledger. https://ledger.humanetech.com

Common Sense Media. (s.d.). Home page. https://www.commonsensemedia.org

Centro Educazione Digitale. (s.d.). Home page. https://www.centroeducazionedigitale.org

Generazioni Connesse. (s.d.). Home page. https://www.generazioniconnesse.it

Haidt, J. (s.d.). The anxious generation. https://www.anxiousgeneration.com

Istituto Nazionale di Statistica. (s.d.). Banca dati Istat. http://dati.istat.it/index.aspx?queryid=18541

Ministero dell’Istruzione. (2021). Decreto ministeriale 22 novembre 2021, n. 334. https://www.istruzione.it/sistema-integrato-06/allegati/decreto%20ministeriale%2022%20novembre%202021,%20n.%20334.pdf

Reggio Children. (s.d.). I cento linguaggi del digitale nel Reggio Emilia Approach. https://www.reggiochildren.it/i-cento-linguaggi-del-digitale-nel-reggio-emilia-approach/

The Wall Street Journal. (2021). The Facebook files. https://www.wsj.com/articles/the-facebook-files-11631713039?mod=article_inline

Published

2025-12-18

How to Cite

Lugaro, G., & Ferro, J. (2025). “Happiness without screens” in primary school: Media Education projects including teaching activities, workshops, and quantitative surveys. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 20(3), 57–73. https://doi.org/10.60923/issn.1970-2221/20338

Issue

Section

Articles