Rethinking Individual Formation Through a Critical-Problematicist Rereading of Irony

Authors

  • Chiara Carletti University of Florence https://orcid.org/0000-0002-5098-4496

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14207

Keywords:

formation, education, complexity, Problematicism, irony

Abstract

Our society is called on to face challenges of planetary scope that are inevitably redefining the role of education, which has to reconsider the traditional model of anthropos in light of a conception of existence meant as project and Bildung. To this end, the categories of Problematicism, such as difference, the possible and the utopian, can be useful if reread through irony. This enables us to become aware of social conditionings and take that leap in quality that is indispensable for prompting change and giving sense and direction to our existence. Each subject will thus find him or herself wearing new lenses through which to observe and interpret the world, offering a glimpse of new places of the possible. This implies a change of perspective. As such, irony is an important pedagogical device whose potential can be grasped through critical and problematicist rethinking.

References

Ardoino, J. (2000). Les avatars de l’éducation. L’Harmattan.

Baldacci, M. (2003). Il problematicismo. Dalla filosofia dell’educazione alla pedagogia come scienza. Milella.

Balducci, E. (2005). L’uomo planetario. Giunti.

Banfi, A. (1973). La problematicità dell'educazione e il pensiero pedagogico. La Nuova Italia.

Bertin, G. M. (1969). Società in trasformazione e vita educativa. La Nuova Italia.

Bertin, G. M., Contini, M. (2004). Educazione alla progettualità esistenziale. Armando.

Bruner, J. (1986). Actual Minds, Possible Worlds. Harvard University Press.

Callari Galli, M. (1996). Lo spazio dell’incontro. Meltemi.

Cambi, F. (2006a). Abitare il disincanto. Una pedagogia per il postmoderno. Utet Università.

Cambi, F. (2006b). Incontro e dialogo. Prospettive della pedagogia interculturale. Carocci.

Cambi, F. (2008). Introduzione alla filosofia dell’educazione. Laterza.

Cambi, F. (2009). Sul canone della pedagogia occidentale. Carocci.

Cambi, F. (2010). La cura di sé come processo formativo. Tra adultità e scuola. Laterza.

Cambi, F. (2018). Formarsi con il riso, Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 21(1), 67–73. https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-23092

Cambi, F., & Giambalvo, E. (Eds.) (2008). Formarsi nell’ironia. Un modello postmoderno. Sellerio Editore.

Cambi, F., & Orefice, P. (Eds.) (1996). Fondamenti teorici del processo formativo. Liguori.

Contini, M. (2013). “Come se” la realtà fosse oggettiva/“come se” dipendesse dal nostro sguardo: per un primato della deontologia pedagogica”. In E. Corbi, and S.

Oliverio (Eds.), Oltre la Bildung Postmoderna (pp. 95-104). Pensa Multimedia.

Contini, M., & Manini, M. (Eds.) (2007). La cura in educazione. Carocci.

Corbi, E., & Oliverio, S. (Eds.) (2013). Realtà fra virgolette? Nuovo realismo e pedagogia. Pensa MultiMedia.

Dalle Fratte, G. (2004). Postmodernità e problematiche pedagogiche. Armando Editore.

Derrida, J. (1978). Writing and Difference. Routledge and Kegan Paul.

Di Carlo, M., & Ferraris, M. (2012) (Eds.). Bentornata realtà. Il nuovo realismo in discussione. Einaudi.

Erbetta, A. (2007). Pedagogia e nichilismo. Tirrenia.

Fadda, R. (2002). Sentieri della formazione. La formatività umana tra azione ed evento. Armando Editore.

Foucault, M. (1965). Madness and Civilization. A History of Insanity in the Age of Reason. Random House.

Frabboni, F. (2002a). Il curricolo. Laterza.

Frabboni, F. (2002b). La scuola ritrovata. Laterza.

Frabboni, F. (2003). Emergenza educazione. La scuola in una società globalizzata. Utet.

Gennari, M. (2001). Filosofia della formazione dell’uomo. Bompiani.

Heidegger, M. (2012). The Thing. In Heidegger, M. (Ed.), Bremen and Freiburg Lectures: Insight into That Which Is and Basic Principles of Thinking (pp. 5-22). Indiana University Press.

Lyotard, F-J. (1979). La condition postmoderne. Les Éditions de Minuit.

Jankélévitch, V. (1964). L’ironie. Flammarion.

Mancaniello, M.R. (2018). Per una pedagogia dell’adolescenza. Società complessa e paesaggi della metamorfosi identitaria. Pensa Multimedia Edizioni.

Marcuse, H. (2005). La dimensione estetica. Un'educazione politica tra rivolta e trascendenza. Guerini e Associati.

Mariani, A., & Sarsini, D. (Eds.) (2006). Sulla metacognizione. Itinerari formativi nella scuola. Clueb.

Mariani, A., Cambi, F., Giosi, M., & Sarsini, D. (2017). Pedagogia generale. Identità, percorsi, funzione. Carocci.

Morin, E. (2011). La Voie: pour l'avenir de l'humanité. Fayard.

Morin, E. (2020). Cambiamo strada. Raffaello Cortina.

Mortari, L. (2006). Un metodo a-metodico. La pratica della ricerca in Maria Zambrano. Liguori.

Mortari, L. (2019a). María Zambrano. Feltrinelli.

Mortari, L. (2019b). Aver cura di sé. Raffaello Cortina.

Nussbaum, M. (1997). Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education. Harvard University Press.

Nussbaum, M. (2010). Not For Profit. Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press.

Nussbaum, M. (2013). Creating Capabilities. The Human development Approach. Harvard University Press.

Pagano, R. (2013). Per una educazione neoumanistica del soggetto/persona come Kairós. In E. Corbi, and S. Oliverio (Eds). Oltre la Bildung Postmoderna (pp. 49-60). Pensa Multimedia.

Rorty, R. (1989). Contingency, Irony and Solidarity. Cambridge University Press.

Vattimo, G. (2000). La società trasparente. Garzanti.

Zambrano, M. (1996). Verso un sapere dell’anima. Raffaello Cortina.

Downloads

Published

2022-10-05

How to Cite

Carletti, C. (2022). Rethinking Individual Formation Through a Critical-Problematicist Rereading of Irony. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 17(2), 95–107. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/14207