Children’s stories in the educational theories of Ellen Key, Rudolf Steiner and Maria Montessori

Authors

  • William Grandi

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/6374

Keywords:

Ellen Key, Rudolf Steiner, Maria Montessori, Children’s Literature

Abstract

The article explores the educational value that Ellen Key (1849-1926), Rudolf Steiner (1861-1925) and Maria Montessori (1870-1952) attributed to children's stories. In the late nineteenth and early twentieth century these three important authors contributed to the renewal of the educational theories and practices. They dedicated a part of their pedagogical reflections to the educational meanings of children's stories; consider, e.g., the many pages of Ellen Key on children's literature, the recommendations of Rudolf Steiner on the educational relevance of fairy tales and mythology or, finally, Maria Montessori's reflections on fairy tales. The article examines these ideas from a historical and pedagogical point of view.

References

Åkerström, U. (2013). Ellen Key in Italy. In P.I. Planefors (Ed.), Ellen Key. Creating a European Identity (pp. 18-25). Ödeshög, Sweden: Alvastra Pub-lishing House.

Ambjörnsson, R. (2014). Ellen Key and the concept of Bildung. Confero, 2, 1, 133-160.

Archinto, R. (2007). Perché un libro illustrato per i bambini?. In S. Blezza Pi-cherle (Ed.), Raccontare ancora. La scrittura e l’editoria per ragazzi (pp. 251-261). Milan: Vita e Pensiero.

Barfield, O. (1928). Poetic Diction. A Study in Meaning. London: Faber and Gwyer, Ltd.

Barfield, O. (1957). Saving the Appearances. A Study in Idolatry. London: Fa-ber and Faber (trad. it. Salvare le apparenze. Uno studio sull’idolatria, Ge-nua-Milan, Casa Editrice Marietti, S.p.A., 2010).

Benozzo, F. (2007). Sciamani europei e trovatori occitani. In C. Corradi Musi (Ed.). Simboli e miti della tradizione sciamanica (pp. 96-110). Bologna: Ca-rattere.

Bouchet, C. (2005). Qui suis-je? Steiner. Grez-sur-Loing: Éditions Pardès (trad.it Rudolf Steiner. La sua vita, il suo pensiero, Torino, Edizioni L’età dell’Acquario, 2007).

Broccolini, G. (1973). La letteratura dell’infanzia: un problema di definizione. Vita dell’infanzia. Rivista mensile dell’Opera Montessori, 10-11, 5-8.

Buongiorno, T. (1995). Dizionario della Letteratura per Ragazzi. Milan: Gar-zanti.

Carpenter, H. (1978) The Inklings. C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien, C. Williams and their Friends. London: George Allen & Unwin Publishers Ltd (trad.it. Gli Inklings. Tolkien, Lewis, Williams & Co, Milano, Editoriale Jaca Book, 1985).

Cipolla A. (Ed.). (2004). Genoveffa di Brabante. Dalla tradizione popolare a Erik Satie. Turin: Edizioni SEB 27.

Chambliss, J.J. (1996). Philosophy of Education: An Encyclopedia. New York: Garland Pub.

Cives, G. (2010). Il periodo indiano di Maria Montessori. Studi sulla formazione – Firenze University Press, 1, 95-98.

Eliade, M. (1951). Le Chamanisme et les techniques archaiques de l’extase. Pa-ris: Editions Payot (trad. it. Lo sciamanismo e le tecniche dell’estasi, Roma, Edizioni Mediterranee, 2005).

Enriques, F. (1911). Atti del IV Congresso Internazionale di Filosofia. Genoa: Formiggini.

Faeti, A. (1992), La valle della luna. In E. Beseghi (Ed.), La valle della luna. Avventura, esotismo, orientalismo nell’opera di Emilio Salgari (pp.1-75). Scandicci-Florence: La Nuova Italia.

Fischer, L. (2011). Owen Barfield and Rudolf Steiner: The Poetic and Esoteric Imagination. Literature & Aesthetics, 21, 1, 135-157.

Gelpi, E. (1967). Storia dell’educazione. Milan: Vallardi.

Giovetti, P. (2010). Helena Petrovna Blavatsky e la Società Teosofica. Rome: Edizioni Mediterranee.

Grandi, W. (2014). Fairy tales, children's books and schools in Sweden and Ita-ly in the late nineteenth and early twentieth centuries. Historical comparisons and pedagogical remarks. Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Research in Education. 9, 2, 39-56.

Herbart, J.F. (1806). Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet. Göttingen (trad. it. Pedagogia generale derivata dal fine dell’educazione, Firenze, La Nuova Italia, 1997).

Herbart, J.F. (1841). Umriss Pädagogischer Vorlesungen. Göttingen: Johann Friedrich Röwer (trad. it. Compendio delle lezioni di pedagogia, Roma, Ar-mando, 1971).

Homberger, T. (1995). Esperienze di un insegnante di classe. I primi otto anni di scuola. Arte dell’Educazione. 1, 2, 44-52.

Honegger Fresco, G. (2014). La teoria dell’educazione cosmica. Gli Asini. Edu-cazione e intervento sociale. 19, 105-114.

Hoppál, M. (2007). La mitologia naturale dello sciamanesimo della Siberia. In C. Corradi Musi (Ed.), Lo sciamano e il suo “doppio” (pp. 19-30). Bologna: Carattere.

Key, E. (1900a). Böckerna mot Läseböckerna. In Id., Barnets Århundrade: studie II (pp. 173-189). Stockholm: Bonnier.

Key, E. (1900b). Bilaga. In Id., Barnets Århundrade: studie II (pp. 245-257). Stockholm: Bonnier.

Kinnunen, T. (2013). A Friend or an Enemy? Ellen Key’s reception among the Finnish middle-class feminists. In P.I. Planefors (Ed.), Ellen Key. Creating a European Identity (pp. 49-65). Ödeshög, Sweden: Alvastra Publishing House.

Lengborn, T. (1993). Ellen Key (1849-1926). Prospects: the quarterly review of comparative education. Unesco: International Bureau of Education, XXIII, 3/4, 825-837.

Melloni, R. (1978). Il teatro popolare. In G. Adani, G. Tamagnini (Eds.), Cultu-ra popolare nell’Emilia Romagna. Espressioni sociali e luoghi d’incontro (pp. 211-237). Milano: Silvana Editoriale d’Arte.

Montessori, M. (1913). Il metodo della pedagogia scientifica applicato all’educazione infantile nelle case dei bambini. Roma: Loescher.

Montessori, M. (1938). Il segreto dell’infanzia. Bellinzona-CH: Istituto Editoria-le Ticinese S.A.

Montessori, M. (1947). To Educate the human Potential. Adyar-Madras, India: Kalakshetra Publications (trad. it. Come educare il potenziale umano, Mila-no, Garzanti, 1970).

Montessori, M. (1950). La scoperta del bambino. Milano: Garzanti.

Moseley, A. (2014). John Locke. London, New York: Bloomsbury.

Myers, L. (2012). Making the Italians. Poetics and Politics of Italian Children’s Fantasy. Bern: Peter Lang AG, International Academic Publishers.

Palumbo, D. (2004). Dalla parte dei bambini. La rivoluzione di Maria Montes-sori. San Dorligo della Valle, Trieste: Edizioni EL.

Pandolfini Barberi, A. (1923). Burattini e burattinai bolognesi. Bologna: Nicola Zanichelli.

Pironi, T. (2014). La Casa dei Bambini di Maria Montessori: un nuovo spazio educativo per l’infanzia. RSE. Rivista di Storia dell’Educazione. 1, 73-84.

Ramondino, F. (1989). Prefazione. In R.M. Rilke, Storie del buon Dio (pp. I-V). Milan: Editori Associati S.p.A.

Rihouët-Coroze, S. (1976). Qui était Rudolf Steiner? Une épopée de l’esprit au XX siecle. Paris: Éditions Triades. (trad. it. Rudolf Steiner: La vita e l’opera del fondatore dell’Antroposofia, Firenze, Convivio/Nardini Editore, 1989).

Schmidt, R.F. (1997). Rudolf Hess: Botengang eines Toren?. Düsseldorf: Econ Verlag GmbH. (trad. it. Il mistero di Rudolf Hess, Roma, Editori Riuniti, 1998).

Spina, G. (1970). Il Salgari tedesco. La vita scolastica, 20, 2106-2107.

Stasulane, A. (2005). Theosophy and Culture: Nicholas Roerich. Rome:

Editrice Pontificia Università Gregoriana.

Steiner, R. (1908, December). Märchendeutung. Paper presented at meeting of the Theosophical Society, Berlin (trad. it. Interpretazioni di fiabe. In Idem, La poesia delle fiabe alla luce della scienza dello spirito, Milano, Editrice Antroposofica srl., 2008, pp. 36-62).

Steiner, R. (1910). Die Geheimwissenschaft im Umriss. Leipzig: Verlag von Max Altmann (trad. it. La scienza occulta nelle sue linee generali, Milano, Editrice Antroposofica srl., 2005).

Steiner, R. (1913, February). Märchendichtungen im Lichte der Geistesforschung. Paper presented at meeting of the Theosophical Society, Berlin (trad. it. La poesia delle fiabe alla luce della ricerca spirituale. In Idem, La poesia delle fiabe alla luce della scienza dello spirito, Milano, Edi-trice Antroposofica srl., 2008, pp. 7-35)

Steiner, R. (1924, August). Die Kunste des Erziehens aus dem Erfassen der Menschenwesenheit. Paper presented at meeting of the Anthroposophical Society, Torquay-UK (trad. it. L’educazione come arte dal complesso dell’entità umana, Milano, Editrice Antroposofica srl., 2012).

Tassi, R. (1987). Itinerari pedagogici del Novecento. Bologna: Zanichelli.

Tucker N. (1981). The Child and the Book. A psychological and literary Explo-ration. Cambridge, UK: Cambridge University Press (trad. it. Il bambino e il libro, Rome, Armando, 1996).

Zipes, J. (2001). Sticks and Stones. The Troublesome Success of Children’s Lit-erature from Slovenly Peter to Harry Potter. New York and London: Routledge, part of Taylor & Francis Books, Inc. (trad. it. Oltre il giardino. L’inquietante successo della letteratura per l’infanzia da Pinocchio a Harry Potter, Milano, Mondadori, 2002).

Downloads

Published

2016-11-11

How to Cite

Grandi, W. (2016). Children’s stories in the educational theories of Ellen Key, Rudolf Steiner and Maria Montessori. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 11(2), 47–66. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/6374